Wegblokkades in La Junquera verstoren de aanvoer van groenten en fruit

De Spaanse politie ging gisteren over tot het openen van de grensovergang met Frankrijk in La Junquera, nadat het Catalaanse platform Tsunami Democràtic het einde van de mobilisatie had aangekondigd. De export van landbouwproducten, en in het bijzonder van groenten en fruit, is een van de activiteiten die het meest door de blokkade zijn getroffen.

Het platform Tsunami Democràtic, dat strijdt voor de Catalaanse onafhankelijkheid, heeft het einde van de actie aangekondigd die afgelopen maandag was begonnen. Zo werd de autosnelweg AP-7 op verschillende punten in de provincie Gerona geblokkeerd. Het platform noemde de driedaagse actie een absoluut succes.

In zijn Twitter-account heeft Tsunami Democràtic vandaag kort na 8 uur het volgende geschreven: "We hebben ons doel bereikt. We beëindigen dan ook onze driedaagse actie op de AP-7 snelweg." Om 10 uur meldde de Catalaanse Verkeersdienst op haar website dat de AP-7 nog steeds was versperd in La Junquera.

Gisteren heeft Fepex, de belangrijkste organisatie binnen de Spaanse AGF-sector, schriftelijk aan de regering gevraagd maatregelen te nemen om het wegverkeer te garanderen bij de grensovergang in La Junquera, waar elke week 11.000 vrachtwagens met groenten en fruit passeren richting de rest van Europa. Niet minder dan 95% van alle Spaanse groenten- en fruitzendingen naar de Europese buurlanden gebeurt per vrachtwagen. Het leeuwendeel daarvan komt vanuit de regio Murcia en de provincie Almería.

De directeur van Fepex, José María Pozancos, liet weten aan het ministerie van Landbouw dat een groot aantal vrachtwagens met zeer bederfelijke groenten en fruit stilstonden op de AP-7 aan de grensovergang in La Junquera, die voor de sector de belangrijkste toegangsweg is tot de markten van Midden- en Noord-Europa.

Volgens hem moet de regering zeker in overweging nemen dat, als deze situatie nog langer aanhoudt, die ernstige verstoringen kan veroorzaken op de markten waar deze producten vandaan komen aangezien de Spaanse teeltgebieden van groenten en fruit sterk afhankelijk zijn van de afzet op de buitenlandse markten.

Verliezen geraamd op honderd miljoen
De Spaanse Vereniging voor Internationaal Wegtransport (Astic) schat dat de wegblokkade bij de grensovergangen in La Junquera en Le Perthus meer dan 100 miljoen euro aan verliezen hebben veroorzaakt. Daarin zitten verrekend de schade aan de vervoerde goederen, onderbreking van de transportroutes en commerciële schade t.o.v. de klanten.

Dinsdag benadrukte de algemeen directeur van Astic, Ramón Valdivia, in een verklaring dat niet alleen de transportbedrijven schade ondervinden, maar ook de productiesectoren, met een schatting van in totaal meer dan 500 miljoen euro aan economische verliezen.

De vereniging heeft kritiek geuit op ‘het gebrek aan preventiemaatregelen en de inertie’ van de Spaanse overheden tijdens de protesten aan de grensovergang.

"Het lijkt erop dat de saboteurs zich meer bewust zijn van het strategische belang van het wegtransport dan onze eigen politieke leiders," voegde Valdivia toe.

Volgens gegevens van de vereniging passeert meer dan 70% van de Spaanse export naar de andere Europese landen via de enige twee grensovergangen, namelijk die in de provincies Gerona in Catalonië en Guipuzcoa in het Baskenland. Naar zijn mening zijn die twee routes onvoldoende en zelfs weinig betrouwbaar.

Schade voor Catalonië en Spanje
De Spaanse Confederatie van Werkgeversorganisaties (CEOE) heeft ook haar stem verheven om te eisen dat de regering in samenwerking met Frankrijk de situatie oplost en het vrije verkeer van goederen en personen waarborgt.

De confederatie herinnert eraan dat 10.000 vrachtwagens per dag de grens oversteken en dat het de verantwoordelijkheid van de Spaanse en Franse regeringen is om blokkades te voorkomen en op te heffen.

De CEOE waarschuwt dat deze situatie de economische activiteit van Catalonië en de rest van Spanje zal schaden, met directe omzetverliezen voor de transportbedrijven omdat een deel van de goederen die vervoerd worden bederfelijk zijn, maar ook als gevolg van de onderbreking en de wijzigingen in de logistieke stromen. Het heeft ook gevolgen voor de productie en distributie van goederen in de komende dagen en weken.

De vertegenwoordigers van de sector in de werkgeversorganisatie laten weten dat hun leden ondernemers en de vrachtwagenchauffeurs de wegblokkades en dit type protesten beu zijn. Kort geleden, na de uitspraak van het Hooggerechtshof over de straffen voor de Catalaanse politici die het onafhankelijksreferendum hadden georganiseerd, vonden er ook al plaats, georganiseerd door groepen zoals het Comité ter Verdediging van de Republiek (CDR).

Bron: efeagro.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven