Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Media-analyse van meer dan 19.000 online berichten

Wat vond Nederland van het boerenprotest?

Oktober 2019 kan de geschiedenisboeken in als de maand van het boerenprotest. Nog niet eerder zag Nederland zo’n groot protest onder de Nederlandse telers. Clipit analyseerde met haar online mediamonitoring tool de piekmomenten en het sentiment rondom het topic en geeft daarmee antwoord op de vraag: Wat vond Nederland van het boerenprotest?


Bron: Clipit, 2019

Week 1: Mensen konden er niet omheen
Of ze het nu wel of niet met de telers eens waren, mensen konden begin oktober letterlijk en figuurlijk niet om de telers heen. Met de files in het vooruitzicht, verwachtte Clipit een negatief sentiment. Toch bleek Nederland hierin minder erg te hebben, slechts 12% van de online berichten was negatief.

Tijdens de demonstratiedagen werden er meer dan 9.000 berichten op sociale media geplaatst. De hashtags ‘#boeren’ ‘#boerenprotest’ en ‘#trotsopdeboer’ werden trending topic op Twitter. Livestreams werden die dag massaal bekeken (90.000+ views).

Week 2: Farmers Defence Force kondigt meer acties aan
De tweede week van oktober begon met een aankondiging van Farmers Defence Force: er komen meer acties. Er werd negatief (11% van de berichten) gereageerd door opnieuw hinder in het verkeer. De online conversatie werd deze week gevoerd door een harde kern die de telers steunt (8% positief).

Week 3: Grimmige stemming 
In de week van 14 oktober begon het tweede landelijke protest. Verschillende geluiden vanuit de politiek en provincies zorgden voor verwarring en onbegrip. Via Dumpert, Twitter en Facebook hebben filmpjes van boze telers in Groningen bij elkaar meer dan 22 miljoen paginabezoeken. Dit keer uitte men zich ook ontevreden over de protesterende telers. Online werden er meer berichten geplaatst met een negatief sentiment (+13% negatief). 

De ochtend van 17 oktober werd afgesloten met een boer-burger ontbijt. Een initiatief van Farmers Defence Force om de burgers te bedanken voor hun steun. Een positieve afsluiting ten opzichte van het begin van de week  (+22% positief).

Week 4: Internationale protesten
In de week van 21 oktober zag Clipit het aantal berichten en de landelijke interesse flink dalen (-85%). In deze week kondigden telers in Duitsland en Frankrijk aan om ook te gaan protesteren. Het negatieve sentiment (27%) kwam van de ‘harde kern’ die zich nog steeds niet gehoord voelt door de politiek. Na de protesten belooft een aantal telers om te zorgen voor het herstel van het Malieveld wat zorgt voor een positief sentiment van +13%.

Bewogen maand
Clipit concludeert dat de maand van het boerenprotest, met meer dan 19.000 online berichten en een sentiment dat wisselde van negatief naar positief, een bewogen maand was. De telers wakkerden een belangrijke politieke discussie aan. Online werd die discussie gevoerd via Twitter, Facebook en in fora. Midden oktober ziet Clipit een verschuiving van een neutraal naar een negatief sentiment, dit keer ook richting de telers en hun manier van protesteren. De telers sloten de protesten af met een positief sentiment door verschillende dank-initiatieven.

Klik hier voor de uitgebreide rapportage inclusief grafieken van Clipit. 

Voor meer informatie:
Paul Aelen
Clipit
T: 024 8000 704 
E: info@clipit.nl  
W: www.clipit.nl  


Publicatiedatum: