Del Monte meldt winstgroei 17% eerste kwartaal fiscaal jaar 2020

Del Monte Pacific Limited, niet te verwarren met Del Monte Fresh,  heeft haar resultaten voor het fiscale jaar 2020 (eindigend in juli) bekendgemaakt. Het bedrijf rapporteert een brutowinst van €82,5 mln, 17% hoger dan het voorgaande jaar, evenals een verbeterde brutowinstmarge van 24,3%, wat een stijging van 5,6% inhoudt. Deze is met name te danken aan de hogere prijzen in de VS en de Filipijnen, de toegenomen afzet van verse ananas, het afstoten van het minder winstgevende Sager Creek en de dalende afzet van huismerken met lagere winstmarges. 

 

Het bedrijf meldt een EBITDA van €33,2 mln en dat is beduidend hoger dan het EBITDA van het eerste kwartaal van vorig jaar (€17 mln). Het EBITDA van dit kwartaal is inclusief €1,9 mln aan eenmalige uitgaven die met name betrekking hebben op de gedeeltelijke afstoting van een fabriek in Texas. 

Ter voorbereiding op kapitaalverhogende initiatieven heeft de Filipijnse dochteronderneming van Del Monte, Del Monte Philippines, een dividend aan haar ouderbedrijf uitgekeerd van €35.9 mln. Het bedrijf meldt dus een nettoverlies van €34,7 mln in dit kwartaal ten opzichte van een netto-opbrengst van €2,7 mln in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Eenmalige posten uitgesloten, zou het bedrijf een recurrent nettoresultaat van €3,7 mln hebben, hetgeen een omslag is ten opzichte van het nettoverlies van €3,4 mln in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. 

Het bedrijf genereerde in het eerste kwartaal een omzet van €340,7 mln, wat 14% lager is dan in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Dit heeft vooral te maken met de lagere afzet in de VS die deels gecompenseerd wordt door de hogere afzet in de Filipijnen en Azië. 

De Amerikaanse dochteronderneming van het bedrijf, Del Monte Foods, droeg €218.8 mln, ofwel 64% bij aan de totale afzet. De omzetdaling van 22% wordt voornamelijk veroorzaakt door het afstoten van Sager Creek. De brutomarge verbeterde aanzienlijk en steeg met 7,4% naar 20,3%, ten opzichte van 12,9% in hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor. 

Del Monte blijft diversifiëren buiten het conservensegment en introduceert, nieuwe innovatieve producten in groeiende categorieën om in te spelen op de toenemende vraag naar gezonde en convenienceproducten. 

Vooruitzichten
Het bedrijf zal haar productaanbod blijven versterken en nieuwe categorieën toevoegen die passen bij de nieuwste trends op het gebied van gezondheid, welzijn, snacks en gemaksproducten. Het zal zijn merk uitbreiden en merkloze bedrijfsonderdelen verder afstoten. Het bedrijf blijft daarnaast werken aan het herzien van haar productie- en distributiefootprint in de VS door het verbeteren van haar operationele efficiëntie, kostenvermindering en het verhogen van marges in een periode waarin er stijgende kosten worden verwacht, zoals voor metalen verpakkingen, en als gevolg van de importheffingen die de VS heeft ingevoerd. 

Een aantal van de eenmalige kosten die in het fiscale jaar 2020 worden verwacht, hebben te maken met het stroomlijnen van de activiteiten. Het bedrijf is van plan om haar cashflow verder te verbeteren. Onvoorziene omstandigheden daargelaten zal het bedrijf in het fiscale jaar 2020 wederom winstgevend zijn. 

Klik hier voor het volledige verslag.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven