Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

AGF-inkoper Henk Verwoert: "Zolang de kwaliteit het toelaat, verkopen we Hollandse producten"

Fotoreportage: Hanos opent 20e vestiging in Hengelo

Tholen - Maandag 20 mei opende Hanos haar nieuwste vestiging. Niet in hartje Randstad, maar in Hengelo, waar naast de horecaklanten in Oost-Nederland, ook de Duitse klanten lonken. AGF.nl nam met AGF-inkoper Henk Verwoert een kijkje in de ruime vestiging met meer dan 17.000 m2 aan horecabenodigdheden, waar naast  ruim 10.000 non-food artikelen, ruim 750 soorten kaas, ruim 1.100 verschillende wijnen ook 16.000 versartikelen staan uitgestald, onder meer in een uitgebreide AGF-afdeling.


AGF-inkoper Henk Verwoert

"Hanos zoekt graag de blinde vlekken op de geografische kaart op, met als doel om er paarse vlekken van te maken", vertelt Henk. Hij kan het weten, want de AGF-inkoper is al dertig jaar aan Hanos verbonden. "Onze klantenkring varieert van bedrijfskantines tot sterrenkoks. Ieder bedrijf met een KVK-nummer is hier welkom. Onze kracht is dat we een breed en diep assortiment voeren. We zijn misschien niet altijd de goedkoopste, maar bieden de horeca-ondernemer wel een kwalitatief hoogstaand totaalpakket aan. En als mensen het hier niet kunnen vinden, gaan we er achteraan! Flexibiliteit en service staan bij ons heel hoog in het vaandel."

Streekproducten
Henk betrekt het groenten- en fruitassortiment hoofdzakelijk van de Nederlandse en Belgische veilingen, maar doet ook veel zaken met de telers rechtstreeks. Daarbij kijkt hij zoveel mogelijk naar de mogelijkheden om de klanten streekproducten aan te bieden. Zo krijgen de klanten in Groningen de aardappelen van de lokale leverancier Van Zwol aangeboden, verheugen de klanten in de vestiging Delft zich op de Westlandse druiven en zijn in Hengelo de oesterzwammen en blauwe bessen beschikbaar van een lokale teler.

"Zoveel als mogelijk werk ik met Hollandse producten, zolang de kwaliteit het toelaat. Daarbij is GlobalGAP-certificering een minimale voorwaarde. We zoeken daarbij bewust naar de telers met een onderscheidend verhaal. Zo komen onze tomaten en komkommers van telers die gebruik maken van aardwarmte. Duurzaam produceren en consumeren staan steeds meer in de belangstelling. Maar kiezen voor duurzaam is met de veelheid aan keurmerken nog niet zo eenvoudig. Daarom hebben wij het 'Ik Kook Bewust-assortiment geïntroduceerd. Deze producten voldoen altijd aan de volgende drie pijlers: In het seizoen, duurzaam geproduceerd en van dichtbij."

Klik hier voor de fotoreportage

Loyaal aan leveranciers
"Ik mag wel zeggen dat we erg loyaal zijn aan onze leveranciers. Ik ben absoluut geen hopper en werk met sommige telers al dertig jaar samen. We willen het verhaal achter het product kennen. Om die reden koop ik de producten graag in op kavelnummer", vertelt Henk. "Hierdoor weet de klant wat'ie bij ons koopt. Ik zal bijvoorbeeld ook nooit met gewichten gaan rommelen. Dat betekent niet dat we geen risico's durven nemen. Ik zeg altijd, wat je niet laat zien, kun je ook niet verkopen."

"Deze periode richting de zomer is een mooie tijd. De hausse van de asperges ligt alweer achter ons. We bieden een breed assortiment aan van witte en paarse- en korenaarasperges. Nu barst het zomerfruitseizoen weer in alle hevigheid los. We hebben de eerste kruisbessen en honingbessen alweer beschikbaar en ook alle kleuren bloemkolen in het assortiment. Verder komen de eerste Hollandse venkel, kapucijners, peulen en doperwten er weer aan. Deze groenten spelen in op de nostalgische gevoelens van veel consumenten", vertelt Henk, enthousiast.

De grootste groeicategorie noemt hij echter het panklare assortiment. "Bij gebrek aan horecapersoneel stijgt de vraag naar convenience. Het volume gesneden groenten en fruit dat we verkopen, stijgt wekelijks. Verder vertoont ook de categorie kruiden en eetbare bloemen de laatste jaren een forse groei", vertelt Henk. Het biologische assortiment beslaat nog een beperkt deel van het assortiment, maar is volgens de inkoper wel een groeiend segment.

Zien, voelen en ruiken
De nieuwe AGF-afdeling in Hengelo laat een primeurhoek zien met onder meer de noviteiten van de Parijse versmarkt Rungis. Het tomatenassortiment telt wel meer dan veertig soorten in alle kleuren en maten. Natuurlijk mag de Koppert Cress straat niet ontbreken en verder valt het Prestige-aardbeienschap van het ras Favori op. "We zien dit op termijn toch als de vervanger voor de Elsanta", vertelt Henk.  Bij binnenkomst staan de groenteplanten van Pick&Joy uitgestald. "Zo krijgen de klanten een idee hoe de tomaten, aardbeien en aubergines groeien. Dat besef zijn veel consumenten toch een beetje kwijtgeraakt. Daarom bieden we ook zo min mogelijk producten verpakt aan. Klanten moeten de producten kunnen zien, voelen en ruiken."

Voor de extra inspiratie kunnen de bezoekers altijd nog in het culinaire theater terecht, waar culinair adviseur Henri Troost onder meer live demonstraties, masterclasses en proeverijen verzorgt. "Van de duizenden artikelen in ons assortiment, heeft de klant er meestal maar een paar honderd op z'n bestellijst staan. Wij verrassen ze graag met iets onverwachts en vernieuwends. Daarbij leren wij ook van de ondernemers die hier komen koken. Er is niks mooiers dan een enthousiast vakman- of vrouw die vertelt over zijn passie en ambacht."

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Henk Verwoert
Hanos (hoofdkantoor)
Laan van de Leeuw 4
7324 BD Apeldoorn
T: +31 (0)55 529 4646 
hverwoert@hanos.nl
www.hanos.nl

Foto's: Martijn van Nijnatten


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven