Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Groenten, fruit en volkorengranen houden het hart gezond

Iedereen weet dat groenten, fruit en volkorengranen gezond zijn. Een nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat het eten ervan het risico op hartfalen met 41% verlaagt. Het zogenaamde 'zuidelijke' voedingspatroon daarentegen, dat veel vlees, gefrituurde en bewerkte producten bevat, verhoogt de kans op hartfalen met 72%. 

"Eet meer plantaardige producten en beperk de consumptie van rood en bewerkt vlees," raadt cardioloog Kyla Lara van de Mayo Kliniek dan ook aan. Lara waarschuwt wel dat deze studie niet aantoont dat de verschillende voedingspatronen hartfalen voorkomen maar wel dat er een verband bestaat. 

Bijna 6 mln Amerikaanse volwassenen leiden aan hartfalen en naarmate de bevolking vergrijst, zal dit aantal naar verwachting verder toenemen. De aandoening treedt op wanneer het hart niet voldoende bloed rondpompt. 

De aandoening kan voorkomen worden door niet te roken, de bloeddruk op peil te houden, gezond te eten en te zorgen voor een gezond gewicht. Om mensen te stimuleren gezonder te eten, moeten ze eerst overtuigd worden van de voordelen van een plantaardige voeding en moeten ze ook toegang hebben tot betaalbare gezonde voedingsmiddelen, aldus Lara. 

Voor het onderzoek verzamelden Lara en haar team de gegevens van ruim 16.000 volwassenen van 45 jaar of ouder. Geen van de participanten leed aan een hartaandoening bij aanvang van het onderzoek. De deelnemers vulden een vragenlijst in over hun voedingspatroon, waarbij zij konden kiezen uit vijf categorieën:

  1. Gemaksvoeding, met veel vlees, pasta, Mexicaanse gerechten, pizza en fastfood.
  2. Plantaardig, met veel groenten, fruit, bonen en vis. 
  3. Zoet en vet, met veel desserts, brood, ontbijtproducten, chocolade en suikerrijke producten. 
  4. Zuidelijk, met veel gefrituurde producten, bewerkt vlees, eieren, vet en suikerrijke dranken., 
  5. Alcohol en salades, met veel wijn, sterke drank, bier, bladgroenten en dressings.

In daaropvolgende periode van negen jaar ontwikkelden 363 van de participanten hartfalen.

De voordelen van een plantaardige voeding waren aanzienlijk maar na rekening gehouden te hebben met factoren zoals gewicht, tailleomtrek, hoge bloeddruk en cholesterol was het nadelig effect van het zuidelijke voedingspatroon niet langer statistisch significant. Het kan zijn dat het verhoogde risico op hartfalen in deze groep het gevolg was van overgewicht, overtollig buikvet of andere factoren, aldus Lara. 

Geen van de andere voedingspatronen toonde een statistisch significant verband met hartfalen aan en er werd ook geen verband gevonden tussen de voedingspatronen en het type hartfalen dat mensen ontwikkelden.  

Bron: usnews.com


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven