Een nieuw Trend Report, waarin de rol van verse groenten en fruit in de detailhandel in voedingsmiddelen wordt belicht is gepresenteerd op Fruit Logistica. Het rapport met de titel “Surprises in Store” werd opgesteld door strategieconsultant Oliver Wyman en voor de eerste keer gepresenteerd in het kader van “Fruitnet World of Fresh Ideas”. Het biedt nieuwe inzichten in de factoren die van invloed zijn op de consumentenvraag naar verse groenten en fruit.
In een steeds concurrerender wordende, wereldwijde levensmiddelenmarkt, kijken detailhandelaren steeds meer naar het groenten- en fruitsegment om hun omzet te verhogen, de consumentenervaring in hun winkels te verbeteren en hun productaanbod te onderscheiden van dat van de concurrent.
In vele regio’s leidt dit tot een hogere vraag naar hoogwaardige versproducten waar de klant ook bereid is meer te betalen. In andere regio’s echter speelt de prijs van versproducten als beslissingscriterium een belangrijke rol bij de inkopen.
Met de groeiende vraag van de consument naar kwalitatief hoogwaardige versproducten nemen ook de kwaliteitseisen in de toeleveringsketen toe en worden detailhandelaren gedwongen om zich meer in te zetten voor traceerbaarheid en milieubewustzijn.
Dit zijn enkele van de belangrijkste bevindingen uit het huidige Trend Report van de Fruit Logistica.
Het feit dat verse groenten en fruit in de detailhandel een belangrijke rol spelen, is voor niemand in de branche een verrassing”, zegt Alexander Pöhl, een van de schrijvers van het rapport. Rainer Münch, partner bij Oliver Wyman, voegt eraan toe: “Wat misschien niet zo duidelijk is, is hoe snel de markt van versproducten verandert. De klant verwacht in elke winkel groenten en fruit van goede kwaliteit. De levensmiddelensector probeert verse producten aan te bieden om een marktvoordeel te behalen, maar het wordt moeilijker en moeilijker.”
Het Trend Report kan gratis worden gedownload van de Fruit Logistica website en biedt interessante inzichten in de factoren die de vraag van de consument beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn de gezondheid, convenience, emoties, ethiek, milieu, herkomst, seizoensgebondenheid, prijs, visual merchandising en kwaliteit.
“Surprises in Store” is gebaseerd op een van de meest uitgebreide consumentenstudies op het gebied van versproducten ooit uitgevoerd. Ongeveer 7.000 consumenten in 14 markten in Europa en Noord-Amerika zijn ondervraagd.
Het volledige Trend Report 2019 vindt u hier.