Hoe ondersteunen de fullservice groothandels hun klanten met kerst?

Tholen - Een verrassend assortiment en volop beschikbaarheid van de kersthardlopers zijn de speerpunten van dagen voor kerst. Hoe ondersteunen de fullservice groothandels AGF-speciaalzaken hierin?

Combineren met aardappelpannenkoeken en aardbeien troef "Klanten zijn druk, lange dagen, er zijn toch steeds meer speciaalzaken die zelf voor hun consument een kerstshow houden, culinaire hoogstandjes komen links en rechts voorbij", ziet Ronnie Moorman van Willem Dijk AGF. Twee weken geleden begon Willem Dijk AGF met aardappelpannenkoeken (geraspte aardappelen) kant- en-klaar deeg in een 5kg emmer. "Een traditie in Duitsland en gezien de ligging van Willem Dijk AGF aan de oostgrens van Nederland zijn er steeds meer klanten die dit product opnemen. Vooral tijdens de kerst(markten) wordt dit product volop gegeten. De afgelopen weken ruim 5000 kilo verhandeld. Klanten zijn creatief rond de kerst en combineren er flink op los met toevoegen van verse groenten", vertelt Ronnie.Aardappelpannenkoeken, foto DEG Jan Wiemerink in Goor

"De champignons/paddenstoelen op stam is na afgelopen jaar wederom een ding geworden, meerder klanten hebben dit opgenomen in hun kerstshow."

De grootste troef deze kerst van Willem Dijk AGF is de beschikbaarheid van Wede Hollandse aardbeien. Ronnie: "Dit is ons kwaliteitsmerk met een beschikbaarheidsgarantie. Deze kerst hebben we samen met onze leverancier een nauwkeurige planning zodat we de komende dagen volop Hollandse aardbeien in ons assortiment hebben, zowel 10x500gr als 10x250gr. Zachtfruit is toch altijd een extraatje tijden feestdagen."

Beschikbaarheidsproblemen kunnen zeker tijdens kerst een gemis opleveren. "In verse kruiden, met name verse dille, nemen de binnenkomende aantallen nemen af, voor ons een groot gemis deze week. De gele hesjes in Frankrijk kunnen ook roet in het (kerst)eten gooien, auto’s te laat binnen, waardoor de planning niet op orde is, bijkopen is niet echt overal een simpele zaak, veel oudere handel op de markt. De Kerst valt daarbij ook niet helemaal gunstig maar wij doen ons best het assortiment op een vers peil te houden." 

Inspireren tijdens de verhuizing
Postuma AGF heeft de verhuizing van het pand aangegrepen om hun klanten te inspireren voor de kerst. "In de loodsen hebben we een aantal productpresentaties gehad van wintergroenten, citrus, paddenstoelen om klanten op ideeën te brengen. Verder hebben we speciaal voor de kerstproducten ontwikkeld die ieder jaar worden ingezet zoals de groentewaxinelichtjes, fruitkerstbomen en gourmetproducten", vertelt bedrijfsleider Jarno Kwakkel van Postuma AGF.

Een van de presentaties tijdens de opening van het nieuwe pand van Postuma AGF

Voor een aantrekkelijke verkoop staan de hardlopers in het kerstassortiment in de actie. Jarno: "We hebben een kerst top tien gemaakt met de 10 hardlopende producten, zoals navel sinaasappelen, haricot verts, watermeloenen, passievruchten, beukenzwammen en asperges hebben ook altijd een opleving, vooral de groene. Deze bieden we extra scherp geprijsd aan zodat AGF-specialisten daar weer hun voordeel mee kunnen doen."

Qua beschikbaarheid meldt Postuma AGF geen grote problemen. "Behalve de cantharellen, in vergelijking met andere jaren zijn die minder beschikbaar. Hollandse kasgroenten zijn ook altijd schaars en duur, maar dat is ieder jaar eigenlijk zo."

Ook aandacht voor grove groenten bij de opening van het nieuwe pand van Postuma AGF

Opvallend is dit jaar dat veel klanten afgelopen zondag open waren. Daarop zijn de openingstijden van Postuma ook aangepast en zijn de bestelmogelijkheden verruimd. "Bijna alle supermarkten zijn tegenwoordig open op zondag een AGF-specialisten gaan daar in mee, maar het heeft ook te maken met de dag waarop de kerst valt. Omdat eerste Kerstdag op dinsdag valt, hebben meer specialisten dan anders besloten op zondag op te zijn."

Hele maand december actiemaand
Voor Gebroeders van Aarle is de hele decembermaand actiemaand. "Het is een heel belangrijke maand voor onze klanten. Ze kunnen meer omzet maken en het is hét moment om nieuwe klanten aan te trekken en deze aan je te binden", vertelt Karin van Aspert. "Door ze nieuwsgierig te maken hoop je dat ze in januari terugkeren. Vandaar dat we deze maand onze klanten extra veel onderscheidende producten aanbieden, vaak ondersteund met winkelacties."

Karin noemt als voorbeeld de Pink Lady actie. "Pink Lady appelen zijn overal te krijgen maar door deze extra scherp aan te bieden samen met een leuke kerstgadget (lantaarntjes rechts op de foto) kunnen speciaalzaken zich onderscheiden van de supermarkten. “Ook met Chiquita hebben we een creatieve actie gedaan met als hoofdprijs “win een jaar lang Chiquita bananen”.

In de maand december organiseerde Gebrs van Aarle samen met ADN, een kerstinspiratie studieavond waarbij ingegaan werd op de laatste trends. "Zoals het toepassen van zwarte knoflook en het bereiden van gerechten en salades zonder kunstmatige toevoegingen."

Supermarkten bieden via de magazines inspiratie voor kerstmenu, Natures Pride heeft daarop ingespeeld met een kerstkookboek. Karin: "Dat was voor iedere klant beschikbaar en daarmee maken ze exoten onderdeel van het kerstmenu. Ter ondersteuning hebben wij naast de kerstmix cadeau verpakking, het hele assortiment minigroenten van Natures Pride opgenomen." Net als supermarkten bieden veel speciaalzaken ook extra ruime openingstijden. Karin: “Daarom zijn wij ook zondag 23 december de gehele dag open, we willen dat zij alles vers in de winkel hebben.”

De decembermaand is voor Gebroeders van Aarle een moment om klanten te prikkelen en verwennen. "In december startten we met onze eigen import Seti mandarijnen. Bij deze aftrap van het seizoen hadden we voor al onze klanten, die samen met ons werken om dit merk  in de markt te zetten, een chocoladeletter en gedicht bij de Seti mandarijnen. Ook hebben we een nieuw product geïntroduceerd, My own olive oil van MoOon en ter kennismaking al onze klanten een monsterdoosje met alle smaken gestuurd. We merken dat klanten onze inzet op prijs stellen we krijgen van hen veel bedankjes en leuke attenties."

 

Voor meer informatie:
Willem Dijk AGF
Ronnie Moorman
0653374274
ronnie@willemdijk.nl  
www.willemdijk.nl 

Postuma AGF 
Spoorstraat 47 
8271 RG IJsselmuiden 
Tel: 038-3370099
jarno.kwakkel@Postuma.nl 
www.postuma

Gebrs van Aarle
Karin van Aspert
Van Leeuwenhoekweg 39
5482 TK Schijndel
T: (073) 5441919
www.gebrsvanaarle.eu 
karin@aarlegebrs.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven