Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Transportkosten 5,8 procent gestegen in 2018

Ook voor 2019 gaan bedrijven meer betalen voor het wegvervoer. Een stijging van loon- en brandstofkosten beloven een stijging van 4,7 tot 5,8 procent. Dit blijkt uit het rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer’ dat we jaarlijks uitgeven. Het rapport is samengesteld op basis van bronnen zoals Eurostat, CBS, Panteia en de prijsopgaven van leveranciers, importeurs en fabrikanten.

Als vanouds zijn de loon- en de brandstofkosten de belangrijkste componenten van de vervoerskosten. Fred Hoozemans, ledenadviseur bij onze vereniging en een van de samenstellers van het rapport: “Op grond van de in 2017 gewijzigde cao stegen in 2018 de loonkosten met een forse 5,7 procent. Verladers en vervoerders moeten rekening houden met het feit dat volgend jaar nog een laatste verhoging van de lonen worden doorgevoerd.”

De gemiddelde brandstofprijs in 2018 is met 8,38 procent gestegen ten opzichte van 1 januari 2018. Hoozemans: “Na de zomer leek een continue stijging van de brandstofprijs onvermijdelijk. Nu lijkt de prijs weer te stabiliseren en zelfs te dalen. Juist vanwege deze fluctuaties adviseren wij verladers in hun contracten met de vervoerder gebruik te maken van dieselclausules, zodat de verlader niet de hoofdprijs blijft betalen bij een dalende prijs. Helaas blijven brandstofkosten moeilijk in te schatten in een jaarlijkse prognose.”

Stijgers en dalers
De wegtransportkosten zijn onder te verdelen in verschillende kostenposten, waaronder onderhoud en afschrijving belastingen. “In de meeste gevallen kennen deze posten een jaarlijkse stijging, al is dit niet altijd het geval. Zo zijn de eurovignet tarieven gelijk gebleven. En was er in 2017 nog sprake van een forse stijging in de kosten van de banden met 12 procent, dit jaar is deze stijging beperkt tot 2,5 procent. De premies voor verzekeringen zijn daarentegen met 9,4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar”, aldus Hoozemans.

Marktontwikkelingen
Verder prognosticeert Panteia dat de kosten voor het binnenlands goederenvervoer in 2019 ten opzichte van 2018 tussen de 4,3 en 5,2 procent zullen stijgen. Voor 2018 wordt er 3,8 procent groei van het wegvervoer verwacht. In 2019 is deze groei kleiner: 2,7 procent. De vervoersmarkt kent verder ook een aantal opvallende ontwikkelingen; zo nam het aantal lzv’s toe met 8 procent. In 2010 zijn er 850 ontheffingen geregistreerd, en in 2018 waren dit er al 1900. Verder nam het aantal faillissementen onder transport- en koeriersbedrijven ook verder af.

Latere publicatie
Dit jaar is gekozen voor een latere publicatie van het rapport naar aanleiding van een onderzoek onder gebruikers. Zij gaven de voorkeur aan een kalenderjaar in plaats van een gebroken jaar voor hun analyse van de kosten.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: