Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sterke smaak is van invloed op gevoel van verzadiging

Smaak van voedsel bepaalt niet alleen wat we kiezen om te eten, maar het bepaalt ook hoeveel we eten. Dat laatste blijkt uit de resultaten van onderzoek van Dieuwerke Bolhuis van de afdeling Humane voeding van Wageningen Universiteit. Niet alleen hoe lekker voedsel smaakt, heeft invloed op hoeveel we eten, maar ook de sterkte van de smaak en de duur van de blootstelling aan de smaak. Het is gebleken dat een sterkere smaak tot een sneller gevoel van verzadiging leidt en dus een lagere voedsel inname. Bolhuis hoopt op 23 november op basis van haar onderzoek te promoveren aan de Wageningen Universiteit.

Wanneer mensen langer worden blootgesteld aan de smaak, dus als het voedsel een langere verblijftijd in de mond heeft, leidt dit tot een sneller verzadigingsgevoel en resulteren in 25% minder inname. Kleinere happen vergroten de blootstelling aan de smaak van het voedsel. Grotere happen leiden tot een onderschatting van de hoeveelheid gegeten voedsel. Dit zou kunnen betekenen dat mensen ongemerkt te grote hoeveelheden voedsel consumeren.

Uit het onderzoek van Bolhuis is gebleken dat veranderingen aan de blootstelling aan smaak invloed hebben op de voedselinname. Dit impliceert dat de blootstelling aan smaak een belangrijke rol speelt bij verzadigingssignalen uit de hersenen. De voedingsindustrie zou de resultaten kunnen gebruiken om de verzadigingscapaciteit van producten te vergroten en hiermee de prevalentie van obesitas te reduceren.

bron: Wageningen Universiteit
Publicatiedatum: