Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Door middel van expertisecentrum voor fruit en bederfelijke waren

Haven van Antwerpen wil marktaandeel verdrievoudigen

Een jaar geleden werd het Expertisecentrum voor fruit en bederfelijke waren opgericht door de haven van Antwerpen. Dit is een gezamenlijke inspanning van de Antwerpse havengemeenschap (gemeentelijk havenbedrijf samen met de particuliere sector, die allen zijn gespecialiseerd in de koudeketen). Het doel van het project is de specifieke keten van fruit en bederfelijke waren op een duurzame manier te verbeteren.

Antwerpen is altijd een belangrijke haven geweest voor de import van levensmiddelen. Het is de grootste bananenhaven ter wereld en heeft 2 miljoen m³ aan koude opslagruimte voor gekoelde en diepgevroren goederen. Wim Dillen, senior business ontwikkelingsmanager bij de haven, legt uit dat het belangrijk is een strategie te hebben met focus op specifieke domeinen en gebieden om te weten waar te telen en te handelen.

De haven is zeer goed in het conventionele reeferverkeer, maar het team zag de noodzaak om de doorvoer van containerreefers te verbeteren. Omdat verwacht wordt dat de hoeveelheid gekoelde containerreefers zal groeien, zijn er mogelijkheden om het aandeel van Antwerpen in deze markt te vergroten. Ze richten zich momenteel op vijf landen van het zuidelijk halfrond: Chili, Peru, Brazilië, Ecuador en Zuid-Afrika.

Volgens Wim zijn veel mensen zich niet bewust van de troef van Antwerpen als belangrijke toegangspoort van en naar Europa. Om de haven aantrekkelijker te maken voor importeurs, zijn er een aantal 'wegversperringen' verwijderd. "Veel mensen hebben het idee dat de inspectie en douanecontroles te langzaam zijn. Dus eerst moesten we dit proces optimaliseren en versnellen. Daarna hebben we efficiënt gecommuniceerd over de geboekte vooruitgang door het administratieve proces 24 uur voordat het schip de haven binnenkomt, te laten starten. We hebben ook de controletijden verminderd door het combineren van de douane- en fytosanitaire/veterinaire controles. Dus wanneer goederen nu worden geselecteerd voor een controle, duurt het proces slechts tussen de 1-2 uur. Dit is vrij snel, vergeleken met andere havens."

De Belgische federale regering heeft ook maatregelen genomen om een fiscale wegversperring weg te nemen door de impact van de waarborgsom te verminderen, die vereist is wanneer men naar Belgische havens importeert. Wim beargumenteert dat het zinvol is om de kortst mogelijke route te nemen naar de bestemming: "Veel van de Europese import gaat naar de Rungismarkt in Frankrijk en Antwerpen is dichterbij dan andere havens. Een kortere afstand vermindert ook de ecologische voetafdruk."

Terugkijkend na een jaar zegt Wim dat er prima vooruitgang is geboekt en dat de haven van Antwerpen steeds belangrijker wordt voor bederfelijke goederen. "We moeten onze vooruitgang meten en dus ontwikkelen we een systeem waarin we onze vooruitgang elke drie maanden kunnen controleren. Het doel is uiteindelijk om ons marktaandeel te verdrievoudigen."

Voor meer informatie:
Wim Dillen
Haven van Antwerpen

Tel: +32 3 229 65 92
E-mail: wim.dillen@portofantwerp.com
www.portofantwerp.com
Publicatiedatum: