Door middel van expertisecentrum voor fruit en bederfelijke waren
Haven van Antwerpen wil marktaandeel verdrievoudigen
Antwerpen is altijd een belangrijke haven geweest voor de import van levensmiddelen. Het is de grootste bananenhaven ter wereld en heeft 2 miljoen m³ aan koude opslagruimte voor gekoelde en diepgevroren goederen. Wim Dillen, senior business ontwikkelingsmanager bij de haven, legt uit dat het belangrijk is een strategie te hebben met focus op specifieke domeinen en gebieden om te weten waar te telen en te handelen.
De haven is zeer goed in het conventionele reeferverkeer, maar het team zag de noodzaak om de doorvoer van containerreefers te verbeteren. Omdat verwacht wordt dat de hoeveelheid gekoelde containerreefers zal groeien, zijn er mogelijkheden om het aandeel van Antwerpen in deze markt te vergroten. Ze richten zich momenteel op vijf landen van het zuidelijk halfrond: Chili, Peru, Brazilië, Ecuador en Zuid-Afrika.
Volgens Wim zijn veel mensen zich niet bewust van de troef van Antwerpen als belangrijke toegangspoort van en naar Europa. Om de haven aantrekkelijker te maken voor importeurs, zijn er een aantal 'wegversperringen' verwijderd. "Veel mensen hebben het idee dat de inspectie en douanecontroles te langzaam zijn. Dus eerst moesten we dit proces optimaliseren en versnellen. Daarna hebben we efficiënt gecommuniceerd over de geboekte vooruitgang door het administratieve proces 24 uur voordat het schip de haven binnenkomt, te laten starten. We hebben ook de controletijden verminderd door het combineren van de douane- en fytosanitaire/veterinaire controles. Dus wanneer goederen nu worden geselecteerd voor een controle, duurt het proces slechts tussen de 1-2 uur. Dit is vrij snel, vergeleken met andere havens."
De Belgische federale regering heeft ook maatregelen genomen om een fiscale wegversperring weg te nemen door de impact van de waarborgsom te verminderen, die vereist is wanneer men naar Belgische havens importeert. Wim beargumenteert dat het zinvol is om de kortst mogelijke route te nemen naar de bestemming: "Veel van de Europese import gaat naar de Rungismarkt in Frankrijk en Antwerpen is dichterbij dan andere havens. Een kortere afstand vermindert ook de ecologische voetafdruk."
Terugkijkend na een jaar zegt Wim dat er prima vooruitgang is geboekt en dat de haven van Antwerpen steeds belangrijker wordt voor bederfelijke goederen. "We moeten onze vooruitgang meten en dus ontwikkelen we een systeem waarin we onze vooruitgang elke drie maanden kunnen controleren. Het doel is uiteindelijk om ons marktaandeel te verdrievoudigen."
Voor meer informatie:
Wim Dillen
Haven van Antwerpen
Tel: +32 3 229 65 92
E-mail: wim.dillen@portofantwerp.com
www.portofantwerp.com
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-02 Poolse en Spaanse ambtenaren pakken bende op die drugs verborg in AGF-transporten
- 2023-06-02 Luchtvracht laat na drie jaar corona definitief achter zich
- 2023-06-02 Meerdere sluitingen Mont-Blanc tunnel
- 2023-06-01 Polen sluit grens geheel voor trucks van Rusland en Belarus
- 2023-06-01 Nettowinst van 2 miljard dollar voor CMA CGM in eerste kwartaal
- 2023-05-31 "Hoogseizoen containervaart lijkt in het water te vallen"
- 2023-05-31 Douane enthousiast over Rotterdamse Container Exchange Route
- 2023-05-30 AB Texel neemt Eelco de Vries Transport over
- 2023-05-30 Combex neemt Transportcentrale Roosendaal over
- 2023-05-26 Uithalers krijgen geen lucht meer en bellen zelf politie
- 2023-05-26 Oproep: wie heeft modelvrachtwagen MAN vrachtwagen met oplegger van Kleinjan?
- 2023-05-26 Vorig jaar 22.000 euro belastingvoordeel per e-truck
- 2023-05-25 Afkoeling Europees wegvervoer zet door
- 2023-05-25 Franse rederij bestelt eerste containerschepen met zeilen
- 2023-05-24 "Niemand aan het onmogelijke houden met schoon transport"
- 2023-05-23 World Container Index daalde 1% naar $1.719,95 per 40ft container
- 2023-05-23 Droogte dwingt Panamakanaal diepgang scheepvaart te beperken
- 2023-05-23 Detacheringsrichtlijn in Nederlandse wet verwerkt
- 2023-05-22 Nieuwe crossdock- en opslagmogelijkheden Dijco
- 2023-05-22 Europa wil douane hervormen naar datagestuurd concept