Consument heeft liever korting dan meer voor dezelfde prijs
Consumenten laten zich niet zozeer leiden door de prijs per hoeveelheid, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Als zij mogen kiezen tussen een meevaller in geld of een meevaller in extra hoeveelheid product dan kiezen zij opvallend vaak voor de financiële meevaller, zelfs als ze daardoor per kilo of per liter duurder uit zijn. Van de ondervraagden heeft 68% liever 20% korting dan 40% extra gewicht of inhoud. Ze laten daardoor meer dan 10% voordeel op de kilo- of literprijs lopen.
Consumenten kiezen kennelijk liever voor direct besparen dan dat zij met grotere hoeveelheden thuiskomen dan zij van plan waren. Ook al is de meevaller in het laatste geval groter, het gaat wel om een uitgestelde meevaller. Immers, het voordeel ontstaat pas zodra ergens in de toekomst de portemonnee dicht kan blijven als de vrieskist of voorraadkast worden aangesproken in plaats van het winkelschap. Uitgesteld voordeel is blijkbaar minder waard dan direct voordeel nu.
Zie voor een grafische weergave van de onderzoeksresultaten de site van ING Economisch Bureau.
bron: ING Economisch Bureau