
Judith van Tongeen van Do Company en Louise Vellekoop van het GroentenFruit Bureau gingen in op de 2x2-campagne en Veggipedia Insite. De '2x2'-campagne gaat bijna zijn tweede jaar in en gaat dit jaar nog meer insteken op de sociale media. De resultaten werden succesvol genoemd, want inmiddels trekken de sites www.groentenfruitbureau.nl en www.2x2.nl samen meer dan een miljoen bezoekers naar de site. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat 74% van de consumenten '2x2' kent en dat in een tijdsbestek van een jaar tijd.

Louise Vellekoop van het GroentenFruit Bureau
Tijdens de bijeenkomst werd tevens de 2x2-widget geïntroduceerd, die de AGF-bedrijven eenvoudig op hun eigen website kunnen plaatsen. Bedrijven geven daarbij zelf aan welke producten en informatie ze in de widget kwijt willen. Voor handelsbedrijven is het plaatsen van deze widget tot de Fruit Logistica gratis, daarna zijn de kosten 1.500 euro per jaar. Rungis gebruikt deze widget inmiddels en Francis Zonneveld Piek was erg enthousiast. "Bij onze horecaklanten hoeven we niet met recepten aan te komen, maar informatie over de seizoenen en de voedingswaarden kunnen ze goed gebruiken!"

"Maar, zo vroeg Jan Timmermans, zich af. "Ik verkoop aan retail en groothandel. Hoe bereik ik hen en wat haal ik er voor mijn bedrijf zelf uit om de appels te promoten?" Dat beaamde Kees Rijnhout van Jaguar: "We hebben bijna geen merken en met generieke promotie is dat erg moeilijk." Corne Ooms van Bestelvers.nl: "Uiteindelijk zijn we allemaal uitwisselbaar en als mijn appels een dubbeltje goedkoper zijn dan die van Jan, dan kopen ze mijn appelen."
"Er is ook niet één manier, maar talloze manieren", zo zei Michiel van der Spek van Koppert Cress. Dat beaamde Jack Stroeken van het GroentenFruit Bureau: "Als we er hierdoor voor kunnen zorgen dat de consument van 1 groente- of fruitsoort naar twee gaat, dan hebben we er allemaal wat aan. Ook profiteren we er allemaal van als het kennisniveau van de consument over groenten en fruit omhoog gaat, want dat is dramatisch laag!"