Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Statista als een zoekmachine voor markt- en consumentendata”

Steeds meer informatie ligt opgeslagen in databases. Daarmee is wereldwijd een schat aan informatie over uiteenlopende onderwerpen beschikbaar. Statista is een marketing research platform dat toegang geeft tot markt- en consumentendata uit meer dan 18.000 verschillende bronnen. Mark Kuijs, Statista Key Accountmanager Benelux, beantwoordt drie vragen over de online dienst.

Wat is Statista.com en waarom zou iemand hier gebruik van maken?
"Je zou Statista kunnen zien als een zoekmachine voor markt- en consumentendata. Naast individuele statistieken krijgt een gebruiker tevens toegang tot dossiers, rapporten, studies, prognoses en infographics over een groot aantal onderwerpen. De data wordt door ons geaggregeerd uit meer dan 18.000 bronnen en als een logisch samenhangend geheel via het platform ontsloten. Hierdoor is het ook makkelijk te gebruiken voor mensen die niet dagelijks met research bezig zijn. Het bespaart je veel tijd omdat je alleen binnen een pool van relevante gegevens zoekt, waarvan je tevens weet dat deze al zijn gecontroleerd. Alles is makkelijk te downloaden als bijvoorbeeld Powerpoint of Excelbestand en je bent verzekerd van het recht van publicatie waardoor het ook direct in te zetten is voor de eigen toepassing. Doordat we zoveel bronnen aan elkaar koppelen, komt een gebruiker ook snel in aanraking met informatie waaraan vooraf wellicht niet was gedacht of welke anders onbereikbaar zou zijn gebleven.



Naast de externe bronnen die wij raadplegen heeft Statista ook een eigen Research & Analyse afdeling die onze klanten helpt om antwoord te krijgen op individuele verzoeken. Deze afdeling houdt zich daarnaast bezig met prognoses waarbij we niet alleen een blik achteruit- maar ook een blik in de toekomst kunnen geven. Hiermee helpen we onze klanten om betere, slimmere maar vooral ook goed gefundeerde en onderbouwde beslissingen te kunnen nemen."

Hoe werkt Statista samen met data bronnen?
"Meer dan de helft van onze data betreft exclusieve content die wij aankopen of verkrijgen door middel van wederdiensten, waardoor wij deze data relatief kosteneffectief kunnen bemachtigen. Dit wordt verder aangevuld met vrij beschikbare informatie. Statista heeft een research team van meer dan 150 collega's, waaronder een Benelux team, die dagelijks naar informatie zoeken en deze via het platform beschikbaar maken voor onze klanten. Elke regio, waaronder de Benelux, heeft een eigen team dat zich bezig houdt met de bronnen in de eigen taal waardoor we een wereldwijde dekking kunnen bereiken. Het laatste deel wordt geproduceerd door Statista Research & Analyse. Dit zijn met name de prognoses. Door al deze bronnen aan elkaar te koppelen, ontstaat een zo breed mogelijk beeld van een bepaalde markt of branche, waarmee onze klanten de inzichten krijgen die zij nodig hebben om hun strategische beslissingen mede op te kunnen baseren."

Kun je een beschrijving geven hoe Statista werkt?

"Natuurlijk, maar het is vaak duidelijker als je zelf met de database aan de slag gaat om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Daarom bieden we een gratis testaccount aan. Door op deze link te klikken Statista-AGF-2016 krijg je 7 dagen de gelegenheid om van het platform gebruik te maken."