Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer dodelijke ongevallen met heftrucks

"En dan hebben we nog tweeënhalve maand te gaan", zegt Daniëlle Gevers Deynoot van EVO. Dit jaar zijn er al acht doden gevallen. "Absoluut onacceptabel", zegt Gevers. "Toch moeten we in ogenschouw nemen dat dit niet allemaal in magazijnen is gebeurd, maar ook op bedrijfsterreinen, op de openbare weg en in de landbouw. Waarom ik dat zeg? Omdat er juist binnen dat magazijnhoudend bedrijfsleven een beweging op gang komt om de magazijnen gezonder en veiliger te maken. Bedrijven zien inmiddels in dat hier ook winst te behalen is."

Opleiding
Het is logisch dat er door opleidend Nederland direct gewezen wordt op de noodzaak van het volgen van een heftruckopleiding. Maar dan wél een goede opleiding, eentje die voldoende aandacht geeft aan bewust veilig heftruck rijden. En dat alles in het besef dat ook dát niet het volledig antwoord is. Daniëlle Gevers Deynoot benadrukt dat bedrijven vaak denken dat een heftruckcertificaat betekent dat hun werknemers te allen tijde veilig kunnen werken met een heftruck. "Daar gaat het al fout. Los van het feit dat er geen inhoudsbepaling is voor het certificaat, betekent een heftruckcertificaat eenvoudig dat een cursist wéét hoe hij of zij moet werken met een heftruck. Maar weet hij of zij dan ook hoe er veilig moet worden gewerkt? Dat is echt niet te leren binnen twee dagen", stelt de EVO-deskundige.

Magazijncultuur
In de praktijk komen er veel meer aspecten bij kijken, zoals werkdruk en een veilige werkomgeving, gedrag en cultuur in het bedrijf. Niet alleen van de heftruckchauffeur, maar ook van management, leidinggevenden en van collega's. Een ongeval met een heftruck zegt dan ook lang niet altijd iets over de chauffeur. De oorzaak kan heel goed gelegen zijn in de bedrijfscultuur, waarin voetgangers niet leren dat zij op het voetpad moeten blijven. Of een magazijncultuur waarin slordigheid aan de orde van de dag is. Een magazijn met ladingen rotzooi in de gangen en waarin heftrucks rondrijden die slecht onderhouden worden.

Veiligheidscultuur

Volgens Daniëlle Gevers Deynoot moeten bedrijven niet alleen kritisch kijken naar de opleider voordat ze een heftruckopleiding boeken, maar ook kritisch hun eigen veiligheidscultuur onder de loep nemen. Er vallen immers enorme winsten te behalen, zowel in de verbetering van de werksfeer, vermindering van het aantal ongevallen als bij ziekteverzuim en verbetering van de efficiency.

Bron: EVO
Publicatiedatum: