Meer dodelijke ongevallen met heftrucks
Opleiding
Het is logisch dat er door opleidend Nederland direct gewezen wordt op de noodzaak van het volgen van een heftruckopleiding. Maar dan wél een goede opleiding, eentje die voldoende aandacht geeft aan bewust veilig heftruck rijden. En dat alles in het besef dat ook dát niet het volledig antwoord is. Daniëlle Gevers Deynoot benadrukt dat bedrijven vaak denken dat een heftruckcertificaat betekent dat hun werknemers te allen tijde veilig kunnen werken met een heftruck. "Daar gaat het al fout. Los van het feit dat er geen inhoudsbepaling is voor het certificaat, betekent een heftruckcertificaat eenvoudig dat een cursist wéét hoe hij of zij moet werken met een heftruck. Maar weet hij of zij dan ook hoe er veilig moet worden gewerkt? Dat is echt niet te leren binnen twee dagen", stelt de EVO-deskundige.
Magazijncultuur
In de praktijk komen er veel meer aspecten bij kijken, zoals werkdruk en een veilige werkomgeving, gedrag en cultuur in het bedrijf. Niet alleen van de heftruckchauffeur, maar ook van management, leidinggevenden en van collega's. Een ongeval met een heftruck zegt dan ook lang niet altijd iets over de chauffeur. De oorzaak kan heel goed gelegen zijn in de bedrijfscultuur, waarin voetgangers niet leren dat zij op het voetpad moeten blijven. Of een magazijncultuur waarin slordigheid aan de orde van de dag is. Een magazijn met ladingen rotzooi in de gangen en waarin heftrucks rondrijden die slecht onderhouden worden.
Veiligheidscultuur
Volgens Daniëlle Gevers Deynoot moeten bedrijven niet alleen kritisch kijken naar de opleider voordat ze een heftruckopleiding boeken, maar ook kritisch hun eigen veiligheidscultuur onder de loep nemen. Er vallen immers enorme winsten te behalen, zowel in de verbetering van de werksfeer, vermindering van het aantal ongevallen als bij ziekteverzuim en verbetering van de efficiency.
Bron: EVO