Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet horeca in de lift

De omzet in de horeca groeit gestaag. De verkopen van maaltijden en drankjes en boekingen van hotelkamers stijgen naar verwachting met 2% in 2016. Het huidige economische herstel in Nederland en de toestroom van toeristen vormen een gouden combinatie voor de horeca. Niet eerder dit millennium namen de omzetvolumes zo sterk toe als in 2014 en 2015. Horecabedrijven lijken in 2016 weer op een goed jaar af te stevenen alhoewel de verwachte groei wel wat gas terug neemt. Dat is te lezen in het rapport van ING.



Hotels en restaurants gaan voorop in de groei
Vooral bij hotels en restaurants neemt de omzet flink toe. Tot en met het derde kwartaal van 2015 noteerden hoteliers en restauranthouders een forse stijging van de omzetvolumes van zo'n 6%. Naar verwachting is de groei in 2016 wederom het sterkst bij hotels en restaurants maar ligt het groeitempo wel wat lager. Door de opeenvolgende jaren van groei nadert de omzet van restaurants en hotels het niveau van topjaar 2007. Cafés zijn juist in vijf jaar tijd tien procent van hun omzetvolume kwijtgeraakt, wat wel wordt gecompenseerd door hogere prijzen aan de bar. Jan van der Doelen, ING Sectormanager Horeca: "De consument is positief gestemd en besteedt meer buiten de deur. Gunstig voor de horecaondernemer die zijn aanbod toespitst op de klantwens. Onderscheidend vermogen is van levensbelang aangezien het aantal hotels, restaurants en cafetaria's sterk stijgt."

Bron: ING

Publicatiedatum: