AH neemt voortouw in aanbod

Omzet maaltijdsalades groeit met 8,5%

Tholen - De omzet van maaltijdsalades in de Nederlandse retail groeide afgelopen jaar met 8,5% van van 135 miljoen naar 143,3 miljoen euro. In 2012 was de omzet nog 116,3 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. Nadat Albert Heijn het voortouw nam wat betreft aanbod zijn ook andere retailers gevolgd. Het groeiende assortiment vertaalt zich in het groeiende afname door consumenten.

Stabiele prijzen
De consument heeft volgens Sjanny van Beekveld van IRI steeds meer keuze: "In de laatste drie jaar is het gemiddeld aantal items kant-en-klare salades, zowel maaltijd/lunch/groen, met 50% gestegen van 27 items naar 42 items. Met een gemiddelde prijsstijging van 1% sinds 2012 bleven de prijzen stabiel."

Ook ziet Sjanny de invloed van de stijgende verkoop terug in het totale aanbod van sla: "De verkopen van traditionele kroppen staat al enkele jaren onder druk en is tot 2014 echter grotendeels opgevangen door groei in zakjes gesneden sla, maar het laatste jaar zie je wel dat de totale sla markt stabiliseert. De groei van maaltijdsalades, zal hier zeker voor een stukje debet aan zijn."

Daarnaast ziet IRI binnen de kant-en-klare maaltijden een groei in het 'Ultravers'-segment. Dit zijn maaltijden met een houdbaarheid tot zeven dagen een focus op 'originele' ingrediƫnten als hele tomaten die zichtbaar in de maaltijd verwerkt zijn. Dit segment neemt toe met 20%.





Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven