Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Ook bij concept-ontwikkeling blijft teler primair”

Tholen - Dit najaar lag-ie bij de Albert Heijn: de Coolwrap van Bejo. Het product werd drie jaar geleden door de veredelaar geïntroduceerd. Het is niet het enige concept van Bejo: ook met koolrabi, kool en broccoli zijn verpakkings- en verwerkingsmogelijkheden ontwikkeld. Danielle Bruin vertelt over het tot stand komen van de concepten en over de keuze van de veredelaar om hierin te investeren.
 

Coolwrap - De Coolwrap werd drie jaar geleden geïntroduceerd. Sinds vorig jaar ligt de kool bij de Dekamarkt en de Dirk. In september is-ie groente van de maand bij Albert Heijn. De kool slaat aan omdat het een gezond en glutenvrij alternatief biedt voor verschillende toepassingen. Dankzij de dunne nerf en de milde smaak kun je er verschillende gerechten van maken: wraps, maar ook lasagne en sushi zelfs. Met nieuwe rassen wordt onderzocht of CoolwWrap breder aangeboden kan worden.
 

Kohrispy koolrabi sticks - "In Duitsland en Azië is koolrabi al enorm populair. Het is verrassend en verfrissend van smaak en heel gezond. Daardoor past het goed in de trends van nu. Met de koolrabi kun je heel veel: stomen, roosteren, bakken. De Kohrispy is een gezonde snack tussendoor."

Meer op de kaart zetten
Bejo is van oorsprong specialist in het veredelen van rassen. De laatste jaren echter lanceerde de veredelaar ook een aantal concepten, behorende bij hun producten. De Coolwrap is de bekendste, maar ook bij andere gewassen worden vernieuwende concepten ontwikkeld. "We willen kool, we willen brassica meer op de kaart zetten", vertelt Danielle Bruin van Bejo. "De gewassen zijn gezond en rijk aan inhoudsstoffen. Maar ze moeten ook hip gemaakt worden. Met vernieuwende ideeën met verpakkingen en met nieuwe toepassingen denken we dat we mensen op een andere manier naar kool kunnen laten kijken."


Krunchelly - Bleekselderij Balada is niet alleen minder draderig en daarmee geschikt voor het snacksegment, maar is ook opvallend geschikt voor de verwerking. "Hij is zolang dat je 'm precies in drieën kunt snijden. Dat is de ideale snacklengte." Bovendien is het ras smaakvol: fris en appeltjesgroen van kleur.
 

Léttage- Koolrassen met een opvallend milde, zoete smaak gaan bij Bejo het Léttage-programma in. Inderdaad: een combinatie van Lettuce (sla) en Cabbage (kool). "Hiermee kun je salade zonder sla maken. De kool is beter houdbaar, bevat meer voedingsstoffen en is breder te telen dan sla."

Teler blijft primair
"De teler is primair voor ons", vervolgt Bruin. "Dat is en blijft onze belangrijkste doelgroep. Zonder de teler kunnen we een concept ook niet neerzetten. Je hebt een teler nodig die gelooft in het product en die ervoor wil gaan. De concepten zijn wel een ingang voor meer gesprekken. Met de teler, maar ook met de handel en de retail. Als veredelaar ben je continu bezig met de gewassen van de toekomst. Daarover moeten we het gesprek aangaan. Als we weten wat zij zoeken, kunnen we met die informatie betere rassen creëren."



Purple Sprouting Broccoli- Opvallend van kleur en opvallend van vorm is de Purple Sprouting Broccoli. De groente bestaat uit stengels, die ietwat smaken als groene asperges, en roosjes, die smaken als broccoli. "Je hoeft ze maar kort te bereiden: te stomen, te koken, te bakken of te grillen. De hoge concentratie anti-oxidanten blijft behouden."
 

Snackwortelen- Bij Bejo in het assortiment: wortelen voor het snacksegment. "Hiermee willen we aan de verwerkers, maar ook aan de consument laten zien dat er een verschil zit tussen een wortel en een snackwortel. Een kleine wortel is niet zomaar een snackwortel. Een herhaalaankoop doe je dankzij de smaak."

Ontwikkeling
Het ontwikkelen van concepten is een lastig proces. Niet alleen moet er creatief naar de producten gekeken worden, ook moet de veredelaar het onderscheid maken tussen een hype in de voedingssector of een blijvende trend. Wie jaren geleden had voorspeld dat boerenkool een enorme comeback zou maken, was waarschijnlijk uitgelachen. "Maar die groente is gebleven. In smoothies, in salades, op de bbq en zelfs als chips. Boerenkool is superfood nummer 1 geworden." Daar proberen de veredelaars op in te spelen. "Wij denken dat spruiten de volgende trend kunnen worden. Uit onze smaaktesten kunnen we milde en klassieke rassen onderscheiden. Ze zijn rijk aan vitamines. Met een mooie verpakking heb je enorm veel toepassingsmogelijkheden."

Voor meer informatie:
Bejo
Trambaan 1
1749 CZ WARMENHUIZEN
Nederland
T 0226 - 39 61 62
F 0226 - 39 35 04