Stijging in online bestellen AGF
Prijsvergelijking
Een ruime meerderheid (74%) vergelijkt de prijzen van verschillende supermarkten met elkaar, meestal op basis van de weekfolders of op eigen gevoel. Bijna de helft van de respondenten (48%) denkt dat het prijsniveau in de supermarkten ten opzichte van vorig jaar is gestegen. De gemiddelde geschatte prijsstijging bedraagt 1,6%. Een ruime meerderheid (74%) geeft aan zowel bij vaste boodschappen als bij impulsaankopen te letten op de prijzen van producten.
Assortiment
Voor bijna de helft (47%) van de respondenten is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt niet (meer) te bezoeken. Aldi, C1000 en Lidl zijn de drie meest genoemde supermarkten waar men niet meer heen gaat vanwege het assortiment. Voor 61% is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt juist vaker te bezoeken. Supermarkten die vanwege het assortiment vaker bezocht worden, zijn vooral Albert Heijn, Lidl en Jumbo.
Branchevervaging
Ongeveer 70% koopt wel eens levensmiddelen bij een andere winkel dan een supermarkt, vooral op de markt, bij HEMA en bij de Action. Het gaat dan om een gemiddeld bedrag van ongeveer € 20 per maand. Door 30% van de respondenten wordt gemiddeld € 22 per maand uitgegeven bij biologische supermarkten en speciaalzaken. De belangrijkste reden om levensmiddelen op een andere plek te kopen dan in de supermarkt is vanwege de kwaliteit (44%, significante stijging ten opzichte van vorig jaar), 40% doet dit vanwege de prijs en 36% heeft hier geen specifieke reden voor.
Online, stijging in AGF
Momenteel maakt al 8% van de consumenten wel eens gebruik van een online bestelservice, de meesten van Albert Heijn. Een jaar geleden was dit 6%. Gemiddeld wordt er zo'n 1 à 2 keer per maand gebruik van gemaakt met een gemiddeld bedrag van ongeveer € 69 per online bestelling. De producten eerst willen bekijken of vasthouden en liever geen extra kosten betalen voor de verzending zijn de belangrijkste redenen om geen gebruik te maken van een online bestelservice. 10% Van de respondenten is van plan om in de toekomst online levensmiddelen te bestellen bij een andere supermarkt als de huidige supermarkt dit niet aanbiedt.
Levensmiddelen die respondenten online (zouden willen) bestellen, zijn voornamelijk langer houdbare producten, zuivel en diepvriesartikelen. Er is echter ook een stijging te zien m.b.t. het online bestellen van verse producten (zoals groente en fruit). Een ruime meerderheid (70%) zou de bestelde producten het liefst thuis laten bezorgen. Dit is echter een significante daling in vergelijking met vorig jaar. Daarentegen stijgt de voorkeur voor het zelf afhalen van de boodschappen (bijv. bij een pick-up point) tot 9%. De belangrijkste reden om voor een pick-up point te kiezen, is dat men de boodschappen kan ophalen wanneer het uitkomt. Ruim de helft (54%) heeft een voorkeur voor afhalen en bezorgen in de avonduren. De dag maakt voor 41% niet uit, 29% heeft een voorkeur voor de vrijdag. Gemiddeld is men bereid maximaal 10 minuten te reizen om de boodschappen af te halen. Voor het zelf afhalen is slechts 27% bereid extra te betalen (gemiddeld € 2,11, lager dan de vorige jaren), voor het laten bezorgen is 58% bereid extra te betalen (gemiddeld € 4,01).
Klik hier voor het volledige rapport