Cranberry's kunnen risico op diabetes verlagen

Cranberry's hebben een laag suikergehalte, zijn vetvrij en zijn een goede bron van vezels. Onderzoekers van de University of Oklahoma en Oklahoma State University hebben daarom hun krachten gebundeld. Ze willen uitzoeken of cranberryconsumptie de bloedsuikerspiegel bij volwassenen met diabetes type 2 zou kunnen verbeteren.

In het belangrijkste deel van het onderzoek worden de deelnemers opgesplitst in twee groepen. Beide groepen kregen een vetrijk ontbijt, maar één van de groepen kreeg daarbij gedroogde cranberry's. De andere groepen kregen een banaan. De bloedtesten lieten gunstige effecten zien voor de bloedsuikerspiegel bij degenen die cranberry's hadden gegeten bij hun ontbijt.

"Deze bevindingen zijn veelbelovend," verklaarde Dr. Arpita Basu van Oklahoma State University. "De polyfenol-rijke cranberry heeft mogelijk een bufferende werking op de bloedsuikerspiegel. Ze kunnen beschermen tegen pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel, die interne beschadiging veroorzaken in de bloedvaten. "

Deze uitkomst zal leiden tot nieuw onderzoek. Dat is goed nieuws voor de 29,1 miljoen mensen in de VS, die leven met diabetes 2.

Het innerlijke harnas van het lichaam
Cranberry's zijn een rijke bron van beschermende verbindingen, genaamd polyfenolen. Deze ondersteunen de antioxidantenzymen, waardoor het lichaam beter in staat is om zichzelf te beschermen tegen ontstekingen en ziekten. 

"Uit het onderzoek blijkt dat de consumptie van cranberry's ervoor zorgt dat de beschermende verbindingen worden geabsorbeerd in het lichaam," meldt Dr. Christina Khoo, directeur van Research Sciences, Ocean Spray Cranberries, Inc. "Dit is een belangrijke uitkomst voor het onderzoek over de beschermende rol van cranberry's."

Cranberry's bevatten meer natuurlijk voorkomende polyfenolen dan het meeste andere fruit. Studies laten zien dat de consumptie van cranberry's een positief effect heeft op de cellulaire gezondheid. Uit het laatste onderzoek blijkt:
  • Er is 25 procent minder celschade bij menselijke levercellen, die 20 uur in cranberry-polyfenolen baden.
  • De consumptie van 15.2 oz. (75 cl) cranberrydrank per dag bevordert de activiteit van de natuurlijke antioxidantenzymen. Deze vechten tegen schadelijke vrije radicalen in het lichaam. 
  • Door 8 weken lang cranberrysap te drinken, kan de plasma-cysteïne in het lichaam beter bewaard blijven. Dit is een essentieel aminozuur voor de synthese van glutathion, waardoor het lichaam optimaal kan blijven functioneren. 
Deze studies bewijzen wederom de voordelen van cranberry's voor de gezondheid.

Klik hier voor meer informatie.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven