Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Webshop als alternatief voor boerderijwinkel

Naast de traditionele boerderijwinkel zoeken agrarische directvermarkters naar nieuwe mogelijkheden voor afzet. Dit was donderdag 19 maart in Ommeren een van de onderwerpen op de door WTE Advies georganiseerde Infodag Directvermarkting. Burgers staan vaak positief tegenover kopen bij de boer, maar lang niet iedereen koopt regelmatig bij de boer. De haastige consument wil graag op een gemakkelijk manier boodschappen doen en daar past niet altijd een bezoek aan de boerderijwinkel in. Daarom liggen er kansen voor boerderijwinkels in de stad.

Groeipotentie online

Een webshop lijkt daarom een logisch keuze. Bernd Feenstra (Bernd Feenstra Marktadvies) gaf aan dat de online markt enorme groeipotentie heeft, maar dat dit voor boerderijwinkels niet gemakkelijk tot een succes te brengen is. De kleinschaligheid maakt het voor een individuele boerderijwinkel lastig om te investeren in online en efficiënt bezorgen. Hij verwacht meer van grotere bedrijven op de onlinemarkt; partijen zoals Hello Fresh en Willem & Drees met een vrij breed assortiment.

Wouter van Teeffelen gaf een lezing over internet als drijvende kracht voor innovatie en de mogelijkheden van online-afzet. Voor kwetsbare producten als agf die bovendien veel volume innemen en relatief weinig waarde hebben, zijn de logistieke kosten al snel een knelpunt. Van Teeffelen ziet wel nieuwe innovatieve vormen om toch de burgerconsumenten in de stad te bereiken. De automatenwinkel in het centrum van Druten van Gebr. Van der Zandt (Fitapple) is daar een voorbeeld van. Dat zou ook grootschaliger en in grotere steden opgepakt kunnen worden. Onlangs werd in een top 10 van retail-innovaties het winkelconcept van Au Bout du Champ uit Parijs genoemd. Consumenten kunnen daarbij via een website een bestelling plaatsen van agrarische producten uit de regio. Het bestelde pakket kunnen ze later ophalen bij een afhaalpunt in de stad met automaten. Hiermee vermindert het logistieke probleem van aan huis bezorgen sterk.

Frans van Brandenburg meldde in zijn inleiding als voorzitter van Landwinkel Coöperatie met andere vormen bezig te zijn. Zo wil Landwinkel de gewenste groei deels realiseren door niet alleen boerenwinkels van een boer te beleveren en te faciliteren. Maar ook door andere, liefst aan de agrarische sector gelieerde bedrijven, lid te kunnen laten worden. Denk daarbij aan een Landwinkel in een molen of bij een zorgboerderij.

Directe afzet anders dan via boerderijwinkels is een thema dat zeker terug zal komen in de Netwerkclub Agrarische Directvermarkters waarvoor de Infodag ook de aftrapbijeenkomst was. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Wouter van Teeffelen via w.vanteeffelen@fruitadvies.nl

Bron: NFO
Publicatiedatum: