Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jan Prinsen: "Veel aandacht voor presentatie, regionale en bio-producten"

Fotoreportage supers en markten in Elzas

Tholen - Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute bezocht was onlangs in Frankrijk en bezocht daar supermarkten en markten in de regio Elzas. Jan Prinsen maakte foto's in een supermarkt, een discounter, een versmarkt en een 'gewone' markt. Hij vertelt dat er over het algemeen veel aandacht was voor de presentatie van producten, producten uit eigen regio en bioproducten.



Knappe presentaties
Jan zag naar eigen zeggen 'echt knappe presentaties' met groenten en fruit. "Ik heb veel goede en mooie kwaliteitsgroenten en fruit gezien, alles lag op een hoog niveau. Zo zag ik uitzonderlijke presentaties met pompoenen en een knappe verpakking van witloof. Hier stond de oorsprong duidelijk in het groot op. In de winkels die ik was zag ik ook nergens producten die niet vers waren, overal lag de focus op versheid. Op de overdekte markt in Colmar was ook een mooi bevochtigingssysteem voor fruit en groenten."

Klik hier voor de fotoreportage

Meer groene kisten en 'eigen' verpakkingen
Een opvallende zaak vond Prinsen dat producten in de winkels die hij bezocht meer los lagen en minder verpakt waren dan in Belgiƫ. "Daarnaast werden Clementines vaak verkocht zonder blad, terwijl je dat in Belgiƫ juist niet ziet. Bij Discounter Norma was er veel aandacht voor biologische producten. Wat hem ook opviel was dat een groot deel van groenten en fruit werd uitgestald in een groene kist. Groenten en fruit komen daarin goed tot hun recht. Er worden maar weinig blauwe EPS-kisten meer gebruikt." Naast de groene verpakkingen zag hij ook dat meer werd uitgestald in dozen van leveranciers. "Zo kunnen consumenten ook zien van wie het product komt."

Voor meer informatie:
Belgian Fresh Food Institute
Jan Prinsen
Tel: (+32) 0-477 252372