Markthal: enthousiaste foodbloggers, kritische consumenten

Het laatste nieuws over de Markthal: het is er veel te warm. 'Het lijkt wel een broeikas,' zegt initiatiefnemer Ton Kester van KAS, de bloemenkraam vlakbij de raampartij, tegen het AD. De temperatuur achter de 34 meter hoge en 42 meter brede wand liep de afgelopen tijd soms op tot boven de 25 graden. Afgelopen weekeinde steeg het kwik tot zo'n 23 graden. Inmiddels zijn er parasols geplaatst om de warmte buiten te houden.

Maar hoe gaat het verder in de hal? De eerste weken na de opening kan de Markthal rekenen op bijzonder veel aandacht. Binnen anderhalve week werden er een half miljoen gasten ontvangen. Volgend weekend wordt de miljoenste klant verwacht, vertelde directeur Maarten van Lier van belegger Corio.

Internationaal gezien weet vooral de architectuur de aandacht te trekken. Volgens CNN komt de Markthal uit een andere dimensie. Volgens The Guardian word je enerzijds opgezogen in het hallucinerende wonder en lijkt het alsof je in Alice in Wonderland binnenstapt. Aan de andere kant noemt de krant de Markthal ook de Comic Sans onder de architectuur - te druk bezig met leuk en bijzonder zijn om serieus genomen te worden.

Enthousiaste foodbloggers
En de markt zelf, wat vinden mensen daarover? Verschillende weblogs en opiniesites wijden er al artikelen aan en de foodbloggers zijn unaniem enthousiast. "Zodra we binnenkomen, zijn we meteen verkocht", schrijft een blogger op Verkeersbureaus.info. "Het voelt alsof we een stukje buitenlands paradijs binnenstappen, maar dan niet alleen met internationale gastronomie , maar ook met heel veel Nederlandse gastronomie: kazen in veel verschillende geuren en kleuren, warm brood, grote voor onze neus bereide stroopwafels en een paradijs aan groente en fruit." Ook foodblogger Francesca is enthousiast. " Hier kun je met een boodschappenbriefje heen gaan of je laat je inspireren door de verse producten van de dag. Ik word helemaal blij van de Markthal. Rotterdam heeft iets prachtigs neergezet en ik kom terug, heel vaak." Ook foodblog Culy is enthousiast. "Waar we toch echt het meest blij van werden, is dat er eindelijk ook in Nederland een plek is waar je terecht kunt voor ál je boodschappen, hoe simpel of juist exotisch ze ook zijn."

Kritiek: geen echte markt
Kritiek lijkt vooral te komen van mensen die de markthal 'geen echte markt' vinden. Een blogger op www.versbeton.nl is er daar een van. "Het geschal van "Twee bloemkolen, drie euro!!"? Dacht het niet. Dit is een 'foodwalhalla' voor chique en hippe Rotterdammers met geld of de hordes toeristen die hier vast op af zullen komen."
"Een bedrieglijke yuppenhut", vinden twee rasechte Rotterdammers volgens NRC Handelsblad. "De Markthal is helemaal geen markt. Het is een kathedraal voor hipsters in de neoliberale tijdgeest. In de Markthal kost een kilo tomaten vier euro. Je kunt er ook terecht voor veganistische groente-smoothies à 8,50 euro."

En de mening van de gewone burger? Online wordt ietwat gemopperd op de drukte - maar dat gaat vast weer over. "Je vindt in de nieuwe Markthal alles wat je ergens anders in Rotterdam of daarbuiten ook kan krijgen. Enige voordeel wat je hebt is het alles onder 1 kap principe", schrijft iemand op het FOK-forum. Toch is het volgens hem de moeite om te gaan, al zijn de prijzen behoorlijk. Kritiek is er ook. "Waar de Markthal eerder gebracht werd als vervanging voor een deel van de buitenmarkt, zijn het toch meer de winkels die er zitten (en zitten we dan echt op een 5e ijssalon of Bram Ladage nummer 30 te wachten? Beide zijn binnen 200 meter van de Markthal te vinden). Voor een groot aantal ondernemers op de markt zal dit het einde van hun zaak betekenen. En dat is dan wel weer erg jammer."

Bekijk hier de reportage van de opening van de markthal.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven