Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cool Logistics 2014, Rotterdam

Jelger de Vriend over de les van de Michelin-ster

In 1926 werd het Michelin-sterrensysteem ingevoerd om consumenten te helpen het beste restaurant te vinden. Tijdens de Cool Logistics Conferentie in Rotterdam greep Jelger de Vriend van Total Exotics dit voorbeeld aan om te vragen wat de AGF-sector hiermee gedaan heeft.

"Onze focus ligt op het maximaliseren van de productiviteit en het minimaliseren van de kosten, wat bijvoorbeeld heeft geleid tot de ongelofelijke Nederlandse tuinbouwtechnologie, terwijl buiten de AGF-sector men veel meer aandacht heeft besteed aan de consument", gaf Jelger aan. "Een teler kan een techniek toepassen om zijn opbrengst te verhogen, al heeft dit negatieve gevolgen op de Brix, terwijl de Michelin-ster ons heeft geleerd dat consumenten bereid zijn een speciale trip te maken voor een uitzonderlijke ervaring."

Volgens Jelger realiseren ook de retailers in het lage prijzensegment zich dat de focus op smaak waarde toevoegt bij de aankoop. "De duur van de verscheping van de mango's heeft invloed op de smaak van het product voor het de consument bereikt. Hoe meer informatie een rijper heeft over het fruit, de herkomst en de status bij oogst, hoe beter die persoon in staat is om een ideale mango te rijpen. Consumenten zijn onze toekomst. En als we in staat zijn hun vragen op te pakken, dan doen we een goede zaak."

Jean Vanmalle van Compagnie Fruitiere hield een inleiding over de supply chain, zoals logistiek, productkwaliteit en winstgevendheid. "In termen van organisatie en standaardisatie richten we ons op IT-informatiesystemen die de volumes en omzet ramen, zodat we weten welke goederen we verzenden naar elke markt."



"Dit IT-systeem maakt het mogelijk om van alles binnen het bedrijf te verbinden. In alle noordelijke routes, en in de toekomst ook in de zuidelijke, maken we gebruik van barcodes die een volledige traceerbaarheid van farm tot consument mogelijk maken", vertelde Jean. Een van de uitdagingen die voorligt in de logistiek noemde hij het voorkomen van congestie. "Een probleem dat kan worden opgelost door de integratie van de haven. Daarnaast is het belangrijk om te reageren op politieke kwesties, maar ook om te diversificeren, zowel in je assortiment als bestemming."