Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF Trend Café: Naar een onbewuste keuze voor groente en fruit

Tijdens het eerste AGF Trendcafé van dit jaar werd nagedacht over de vraag hoe consumenten aan te zetten meer groenten en fruit te consumeren. De bijeenkomst werd gehouden bij champignonbedrijf Scelta in Venlo. Herman Peppelenbos van de Wageningen Universiteit en Corné van Dooren van het Voedingscentrum gaven hun visie.


Jan Klerken geeft uitleg over de Scelta Institute
 
Daarna volgde een rondleiding door het Scelta Institute waarin de verschillende nieuwe ontwikkelingen op het gebied van champignons werden getoond. Zoals een nieuwe manier om de houdbaarheid te verlengen zonder de champignons in te blikken, bitterballen met een groentenvulling en smaakversterkers op natuurlijke basis.


Herman Peppelenbos (WUR) over verhoging van groente en fruit consumptie

Herman Peppelenbos beet de spits af met een presentatie van een onderzoek dat is uitgevoerd om de AGF-consumptie te verhogen. Insteek van het onderzoek was om gebruikte strategieën uit het verleden tegen het licht te houden en aan de hand daarvan te bepalen op welke manier de consument aangezet kan worden meer groenten en fruit te eten.

Alleen kennis en bewustwording over groenten en fruit zijn niet genoeg. Mensen schieten bij goed bedoelde adviezen vaak in het defensief 'dat maak ik zelf wel uit'. Daarom moet er gewerkt worden aan een onbewuste keuze voor groenten en fruit door de consument. Die werkwijze is voor verschillende doelgroepen anders. Belangrijk hierbij is dat er gezocht moet worden naar momenten waarop de doelgroep open staat voor verandering. Als voorbeeld noemde Herman een jonge moeders en zwangere vrouwen. Beide staan open voor veranderingen naar een gezondere leefwijze.


Corné van Dooren (Voedingscentrum) ligt toe dat consumptiegedrag te veranderen is

Corné van Dooren van het Voedingscentrum begon zijn presentatie met het positieve bericht dat het mogelijk is consumptiegedrag te veranderen. Hij illustreerde dit met de toegenomen consumptie van water. Over de laatste twaalf jaar zijn Nederlanders 2 glazen water meer gaan drinken.


De bezoekers discussiëren verder over het onderwerp

Via lespakketten op scholen wil het Voedingscentrum de jongere generaties leren dat groenten en fruit gezond en lekker zijn. Daarnaast zijn groenten en fruit minder belastend voor het milieu dan bijvoorbeeld vlees. Uit onderzoeken blijkt dat de kennis van groenten en fruit in groep 8 van de basisschool redelijk goed is.
In de toekomst wil het Voedingscentrum dichter bij de consument gaan staan. Individueel en persoonlijk advies zijn hiervoor van belang. Dat is mogelijk door de nieuwe toepassingen als apps en social media.


Twan Prinse, Maurice Wubben, Gerald Langerak, Diederick Knijnenburg, Rob van de Helm, Rob Moors.


Marja Vijverberg, Lia Mercx, Martine Sourbag.


Brenda Drijver, Jo van Rossum, Rick Rebergen.


Wilma van de Oever, Willy van Bussel, Mariette van den Berg.


Gijs van Dongen, Melvin van Zeyden, Werner Kastelein.


Elsa Wiersma, Twan Wijnen, Cees Schakelaar, Jan Roozen, Dave Smith.


Jan Groen, Annemarie Kruize, Remco de Boer.


Jerry Arkensteijn, Mark Versluis, Saskia Zeilstra.


Michiel Korster, Kelly van Aarle, Sjoerd Jochems.


Stephan Verpaalen, Peter Duijvesteijn, Joris Heijnen.


Corné van Dooren, Jan de Vries, Rene Kuiper.


Ton van Adrichem, Annemarie Borghoff, Erwin de Vries.