Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vergunningsgrens Wet wegvervoer goederen blijft op 500 kilogram

‘Disproportionele lastenverzwaring van de baan’

De vergunningsgrens voor het vervoeren van goederen van derden lijkt niet te worden verlaagd naar nul kilogram. De huidige vergunningsgrens van de Wet wegvervoer goederen (WWG), van 500 kilogram, blijft gehandhaafd.

In het Sociaal Akkoord stond eerder nog het voornemen om de vergunningsgrens te verlagen naar nul kilogram. Hierdoor zou er volgens EVO geen sprake meer zijn van een vrije Europese wegvervoermarkt. De Nederlandse vergunningsgrens zou dan namelijk nog verder afwijken van het Europees overeengekomen niveau van 3.500 kilogram.

Bedrijfsleven

EVO vindt het verstandig dat het vergunningsstelsel nu niet lijkt te worden gewijzigd. De kosten van de 'disproportionele lastenverzwaring' werden eerder door EVO berekend op 24 miljoen euro. Een rekening die uiteindelijk bij de opdrachtgevers van het goederenvervoer, handels- en productiebedrijven, terecht zou komen.

Europa

EVO pleit al jaren voor het vasthouden aan het Europees overeengekomen minimum van 3.500 kilogram. Een efficiƫnte bedrijfsvoering is voor verladers alleen mogelijk in een eerlijke en open Europese markt. Dat Nederland nu vasthoudt aan de huidige vergunningsgrens ziet EVO dan ook als een eerste stap in deze richting.


Bron: EVO
Publicatiedatum: