In het Sociaal Akkoord stond eerder nog het voornemen om de vergunningsgrens te verlagen naar nul kilogram. Hierdoor zou er volgens EVO geen sprake meer zijn van een vrije Europese wegvervoermarkt. De Nederlandse vergunningsgrens zou dan namelijk nog verder afwijken van het Europees overeengekomen niveau van 3.500 kilogram.
Bedrijfsleven
EVO vindt het verstandig dat het vergunningsstelsel nu niet lijkt te worden gewijzigd. De kosten van de 'disproportionele lastenverzwaring' werden eerder door EVO berekend op 24 miljoen euro. Een rekening die uiteindelijk bij de opdrachtgevers van het goederenvervoer, handels- en productiebedrijven, terecht zou komen.Europa
EVO pleit al jaren voor het vasthouden aan het Europees overeengekomen minimum van 3.500 kilogram. Een efficiƫnte bedrijfsvoering is voor verladers alleen mogelijk in een eerlijke en open Europese markt. Dat Nederland nu vasthoudt aan de huidige vergunningsgrens ziet EVO dan ook als een eerste stap in deze richting.Bron: EVO