Coop Italia lanceert nieuw huismerk

Aandeelhouders stemmen in met Tesco/Booker-fusie

Frankrijk: 1,4% meer omzet voor Système U in 2017
Het Franse Système U had in 2017 een toename in omzet van 1,4%. De omzet kwam met uitsluiting van pompstations neer op €19,49 miljard. Net als in voorgaande jaren kwam de omzetgroei van de retailer voornamelijk door het buurtwinkel- en online segment. De totale omzet van de Hyper U-keten daalde met 4,6% tot €3,32 miljard, terwijl die van Super U met 2,4% steeg tot €13,96 miljard. De Proximité-keten had een omzettoename van 4,2% tot €2,21 miljard. De totale omzet van Courses U steeg met 15% tot €534 miljoen. In 2017 werden vier hypermarkten door concurrenten overgenomen, wat een vermindering in omzet als resultaat heeft gehad. Het supermarktsegment had daarentegen meer omzetgroei dankzij de acquisitie van zes nieuwe locaties. Het online kanaal steeg met 15% in omzet dankzij de toevoeging van 58 nieuwe units. Volgens Système U is door de omzettoename van 2017 het marktaandeel gestegen tot 10,6%.
Bron: retailanalysis.igd.com

Hogere kwartaalomzet voor Spar in Zuid-Afrika
Spar heeft in Zuid-Afrika zijn resultaten bekend gemaakt voor de periode van 17 weken tot 27 januari 2018. De omzet steeg met 7% tot ZAR33,8 miljard (€2,3 miljard). De like-for-like-omzet steeg met 6,4%. Ondanks het verminderde besteedbaar inkomen van consumenten en de toegenomen concurrentie gaf Spar aan positief te zijn over de toekomst. Er zijn aanwijzingen dat de Zuid-Afrikaanse economie aan gaat trekken en dat het bruto nationaal product in 2018 gaat toenemen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Aandeelhouders stemmen in met Tesco/Booker-fusie
Aandeelhouders van zowel Tesco als Booker hebben ingestemd met de fusie tussen de twee bedrijven. 85% van alle Tesco-aandeelhouders en 83% van de aandeelhouders van Booker staan achter de fusie. De fusie wordt waarschijnlijk op 5 maart voltooid. Er is al toestemming hiervoor gegeven door de Britse mededingingsautoriteit. Door de fusie ontstaat een verticaal geïntegreerde onderneming met een jaaromzet van £47 miljard (€52,6 miljard). Hiervan komt £42 miljard (€47 miljard)van Tesco en £5 miljard (€5,6 miljard) van Booker.
Bron: retailanalysis.igd.com

Hoogvliet breidt thuisbezorging uit

Hoogvliet heeft per 1 maart het bereik van zijn bezorgdienst uitgebreid. De van oorsprong Zuid-Hollandse keten levert nu boodschappen in de omgeving van Hazerswoude-Rijndijk, Gouda, Bodegraven, Boskoop, Waddinxveen en Reeuwijk. Consumenten kunnen kiezen uit een assortiment van 10.000 producten en 80 wekelijkse kortingsacties. De thuisbezorgservice is zes dagen per week beschikbaar.
Bron: retailanalysis.igd.com

Coop Italia lanceert nieuw huismerk
Coop heeft in Italië het huismerk D'Osa aan zijn assortiment toegevoegd. Het nieuwe merk is gericht op producten om thuis te koken. Volgens Coop is D'Osa een reactie op de trend dat consumenten geïnspireerd door kookprogramma's op TV zelf goed willen koken. Het assortiment van D'Osa bestaat uit zevenendertig verschillende producten zoals middelen om desserts en gebak te maken, zoals deegsoorten en cakedecoraties. Het assortiment wordt naar verwachting in de toekomst uitgebreid naar vijfenvijftig.
Bron: retailanalysis.igd.com

Noorwegen: lichte omzetafname voor Reitangruppen in 2017
Reitangruppen heeft zijn jaarresultaten over 2017 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de retailgroep een afname van 0,1% tot NOK 89,1 miljard (€9,2 miljard) had. De winst nam in 2017 af met 14% tot NOK 3,4 miljard (€353 miljoen). De reden voor de afname in winst komt ten delen omdat Reitangruppen in 2016 zijn aandeel in het Zweedse Axfood heeft verkocht, waarna een dividend werd verkregen van NOK 3,4 miljard (€353 miljoen).
Bron: retailanalysis.igd.com

Meer omzet in Vietnamese retailsector
De totale omzet in Vietnam van retailgoederen en dienstverleningen is in de eerste twee maanden van dit jaar gestegen met 10,1% tot 704 biljoen Vietnamese dong (ongeveer €25,1 miljard). De retail van de Vietnamese goederen op zich had een omzetstijging van 10% tot 532 miljoen Vietnamese dong (€19,0 miljard). De omzet van voedingsmiddelen nam toe met 11,8%, terwijl die van kleding toenam met 11,5%. De omzet van huishoudelijke apparaten steeg met 11,4%, terwijl de omzet van culturele en onderwijsgerelateerde goederen toenam met 7,8%.
Bron: xinhuanet.com

Chili: Cencosud meldt resultaten van vierde kwartaal 2017
De Chileense retailgroep Cencosud S.A., dat naast Chili ook actief is in Argentinië, Brazilië, Peru en Colombia, heeft zijn resultaten voor het vierde kwartaal van 2017 bekend gemaakt. De omzet bleef gelijk met die van dezelfde periode van vorig jaar, hoewel de omzet bij een constante wisselkoers zou zijn gestegen met 5,6%. Het bedrijf had te maken met de gevolgen van de devaluatie van de Argentijnse peso tegen de Chileense peso van 16,1%. Ook was er sprake van prijsdeflatie voor voedingsmiddelen in Brazilië. Daar tegenover staat dat de omzet bij Chileense supermarkten toenam met 3,0%. De vergelijkende winkelomzet bij Home Improvement in Argentinië nam toe met 30,0%, terwijl de omzet van Financial Services in Argentinië in Chileense pesos was gestegen met 39,9%. Warenhuizen van Cencosud in CHili hadden een omzetstijging van 2,7% en een stijging in vergelijkende winkelomzet van 2,1%. De omzet en vergelijkende winkelomzet van warenhuizen in Peru steeg met respectievelijk 20,3% en 6,7%.
Bron: marketersmedia.com

VS: Aldi opent verkooppunten in Kohl-locaties
Aldi gaat in het komende jaar tot tien pilot-winkels openen in vestigingen van Kohl's, aldus Kohl's-CEO Kevin Mansell. Kohl's biedt op dit moment al ruimte aan winkels van Amazon. Kohl's is een kledingretailer, die door middel van samenwerking met retailers in andere categorieën zijn werkterrein uit wil breiden. Volgens Mansell gaan mogelijk nog meer retailers samenwerken met zijn bedrijf. Op dit moment is Kohl's bezig om de efficiëntie van zijn vestigingen te optimaliseren. Aldi heeft ondertussen verspreid over vijfendertig Amerikaanse staten 1.700 vestigingen en is van plan om dit aantal in de komende vier jaar uit te breiden naar 2.500 filialen.
Bron: fooddive.com

VS: Walmart ontwikkelt machine voor voedselinspecties
Walmart heeft een machine ontwikkeld met de naam Eden, die bedoeld is om voedsel te inspecteren. Eden zal in staat zijn om de houdbaarheid van producten te voorspellen door kenmerken te controleren, zoals uiterlijk en temperatuur tijdens opslag of transport. Als de temperatuur tijdens transport omhoog schiet, zal Eden een andere route voor de vrachtwagen bepalen zodat de lading sneller in een magazijn kan worden opgeslagen. Walmart claimt door middel van de Eden-technologie in de komende vijf jaar voor $2 miljard (€1,6 miljard) aan voedselverspilling te kunnen besparen.

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018