Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek Consumentenbond

Budgetboodschappen dalen, A-merken stijgen

De prijzen van veel budgetboodschappen dalen. Maar bij A-merken en koffie en chocolade stijgen ze juist. Uiteindelijk zijn 2 supermarkten het goedkoopst, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Dirk en Nettorama het goedkoopst
Ook dit jaar hebben ze de prijzen van budgetboodschappen onderzocht bij de 13 grootste supermarktketens van Nederland. We bezochten filialen en websites met een lijst van 118 dagelijkse producten, zoals koffie, melk, rijst, pasta en broodbeleg. Het gaat om producten die supermarkten zelf presenteren als het goedkoopste alternatief voor A-merken. Meestal zijn dit huismerken, maar het kunnen ook aparte budgetmerken zijn.

Uit onderzoek blijkt dat Dirk en Nettorama gemiddeld de goedkoopste supermarkten zijn voor budgetboodschappen. Aldi en Lidl volgen op een gedeelde derde plaats. Vorig jaar was Aldi nog samen met Dirk de goedkoopste. Aldi zegt dat dat op basis van een oud, ander onderzoek nog steeds zo is. "Maar onze nieuwe meting laat iets anders zien. Albert Heijn is 2% duurder dan het gemiddelde. Poiesz is opnieuw de duurste supermarkt voor budgetboodschappen."

© Consumentenbond

Kleine verschillen, grote uitschieters
Bij veel producten zijn de prijsverschillen tussen supermarkten klein. Voor onder andere verse melk, rijst en pasta maakt het weinig uit waar je winkelt. Maar bij andere productgroepen zien ze juist duidelijke verschillen. Dat geldt vooral voor koffie, thee, frisdrank en drogist- en huishoudelijke artikelen.

Zo kost een fles badkamerreiniger bij Nettorama €1,19, terwijl een vergelijkbare fles bij Aldi en Lidl €2,19 kost. En 1 kilo espressobonen kost bij de meeste supermarkten €9,99, maar bij Albert Heijn en Plus €12,99. Voor dit soort producten kan het dus lonen om naar een andere supermarkt te gaan.

Budgetboodschappen goedkoper
Vergeleken met vorig jaar zijn budgetboodschappen per product gemiddeld 5% goedkoper geworden. Het grootste deel van de artikelen op onze lijst daalde in prijs, waaronder vissticks, shampoo en afwasmiddel. Een kleiner deel, waaronder vooral koffie en chocolade, werd duurder.

© Consumentenbond

A-merken duurder
Bij A-merken zien we het tegenovergestelde beeld. Daar steeg juist het grootste deel in prijs. Gemiddeld gingen A-merken 4% omhoog. "De budgetboodschappen op onze lijst zijn gemiddeld 57% goedkoper dan A-merken. Bij het onderzoek van vorig jaar was het nog 54%."

Dit zijn de grootste dalers en stijgers op onze boodschappenlijst:

© Consumentenbond

Krimpflatie
Net als in voorgaande jaren duikt bij sterke prijsstijgingen ook krimpflatie weer op. Ze onderzochten een aantal chocoladeproducten en zagen dit bij een aantal A-merken terug.

Zo ging een pak De Ruijter chocoladevlokken van 300 naar 200 gram, terwijl de prijs daalde van €2,99 naar €2,49. Per kilo is dat toch een prijsstijging van 25%. Ook een reep Verkade melkchocolade werd kleiner (van 111 naar 90 gram) en werd per kilo 8% duurder. Bij Milka kromp een reep met hele hazelnoten van 270 naar 250 gram. De prijs ervan bleef met €3,99 wel gelijk.

Bron: Consumentenbond

Gerelateerde artikelen → Zie meer