Online supermarkt Crisp sluit 2025 af met een belangrijke mijlpaal: deze maand draait de volledige groep voor het eerst EBITDA-positief. Eerder rapporteerde de groep over 2024 nog een nettoverlies, dat inmiddels al was gehalveerd. Waar de Nederlandse tak operationeel al langer winstgevend was, schrijft nu ook de groep zwarte cijfers.
© Crisp
"Eén zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer, maar deze maand laat zien dat het kan. Daar bouwen we op door voor 2026. We zetten sinds de start in op de lange termijn en onze business is een reflectie daarvan. Het is geen gemakkelijke markt, maar we hebben een trouwe en groeiende community, die ons steunt in onze missie voor een beter voedselsysteem," zegt Tom Peeters, medeoprichter en CEO van Crisp.
© Crisp
De omzet afkomstig van vaste Crisp-klanten groeide dit jaar met dubbele cijfers, terwijl de online markt naar verwachting met 7-8% aantrekt. Het nettoverlies van 2024 werd deels veroorzaakt door druk op werkkapitaal, energiekosten en looninflatie, uitdagingen die in 2025 zijn aangepakt via kostenreductie, margeverbetering en operationele optimalisatie.
Nieuwe logistieke set-up
Crisp verhuist naar een hypermodern distributiecentrum in CTPark Amsterdam City. Het complex, met BREEAM Excellent-status, is ontworpen voor efficiënte distributie naar stad en (buiten)land en vrijwel zelfvoorzienend dankzij eigen energieopwekking en grootschalige batterijopslag. Het centrum ondersteunt ook de groei van de professionele productiekeuken 'Vers Bereid door Crisp', waarmee de online supermarkt inspeelt op de toenemende vraag naar gezonde kant-en-klare maaltijden.
© Crisp
"Met netcongestie in het achterhoofd vraagt toekomstbestendige logistiek steeds meer om strategisch gelegen full-service locaties die een emissievrije operatie via water en weg mogelijk maken. In een regio waar stroom en ruimte schaars is, beschikt Crisp over een schaalbaar en zelfvoorzienend knooppunt. De keuze voor CTPark Amsterdam City laat precies zien waar dit park voor is ontwikkeld," zegt Heiko Koop, managing director van CTP Nederland.
Duurzaamheid en boerenpartners
Crisp is B Corp gecertificeerd en zet in op een duurzaam voedselsysteem, met lokale en seizoensgebonden producten van circa 900 kleinschalige boeren en telers. Met deze certificering en samenwerkingen stimuleert Crisp onder meer de transitie naar regeneratieve landbouw.
© Crisp
Met de combinatie van financiële winstgevendheid, een duurzaam bedrijfsmodel en een geavanceerde logistieke infrastructuur kijkt Crisp optimistisch naar 2026: de onderneming wil een structureel positief EBITDA-resultaat realiseren en haar aanbod van gezonde maaltijden verder uitbreiden.
Voor meer informatie:
Crisp
Lizzy Ansinghstraat 163-4
1072 RG Amsterdam
Tel: 097-010 260 661
[email protected]
www.crisp.nl