Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mondra en ImpactBuying werken samen aan inzicht in uitstoot per product

Het merendeel van de CO₂-uitstoot van supermarkten – naar schatting 90 tot 97 procent – ontstaat buiten het zicht, diep in de toeleveringsketen. Deze zogeheten Scope 3-emissies worden vaak slechts globaal ingeschat. ImpactBuying in Alkmaar en het Britse Mondra willen daar verandering in brengen met een strategisch partnerschap dat retailers gedetailleerd inzicht moet bieden in de uitstoot van individuele producten.

© Hollyharryoz | Dreamstime

Volgens de bedrijven kunnen retailers dankzij de samenwerking voor het eerst nauwkeurige, realtime data krijgen over de volledige keten, van grondstof tot schap. Dat maakt het mogelijk emissies niet alleen te meten, maar ook gericht te verlagen. "Voorheen was de informatie algemeen, zoals 'één pizza staat gelijk aan X kilo CO₂", zegt Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying. "Nu leveren we precieze data per product, gebaseerd op de daadwerkelijke toeleveringsketens. Het maakt reductie meetbaar, betaalbaar en praktisch uitvoerbaar."

Uiteenlopende datastandaarden
Tot nu toe werd gedetailleerde footprinting bemoeilijkt door uiteenlopende datastandaarden en verschillende manieren waarop leveranciers informatie aanleveren. Will Hannan, Chief Commercial Officer bij Mondra, zegt hierover: "De missie van Mondra is om de voedings- en drankensector te helpen haar milieudoelstellingen te behalen, te voldoen aan regelgeving en veerkracht op de lange termijn op te bouwen. Samen met ImpactBuying transformeren we de complexiteit van toeleveringsketens in bruikbare, gestandaardiseerde inzichten die meetbare impact genereren voor zowel retailers als leveranciers."

Door de gecombineerde expertise kunnen retailers de uitstoot van producten uitsplitsen tot op ingrediënt-, proces- en logistiekniveau. Volgens Hasselman-Plugge wordt van retailers steeds nadrukkelijker verwacht dat zij hun uitstoot verminderen én dit kunnen aantonen, iets wat volgens haar alleen mogelijk is met betrouwbare inzichten op product- en leveranciersniveau.

Europese wetgeving
De aanpak sluit aan bij Europese wetgeving en harmonisatie-inspanningen zoals PACT, het Science Based Targets initiative en de nieuwe rapportageverplichtingen onder de CSRD. ImpactBuying koppelt zijn product- en leveranciersdata aan Mondra's auditklare methodologie voor CO₂-footprinting en geautomatiseerde LCA-capaciteit. Mondra's platform ondersteunt daarbij niet alleen het meten van uitstoot, maar ook de vervolgstappen richting net zero-doelstellingen en het vergroten van ketenveerkracht.

Mondra is bovendien medeoprichter van de Global Sustainability Transition Alliance (GSTA), een pan-Europees netwerk dat werkt aan gestandaardiseerde CO₂-berekeningen per productcategorie. Binnen deze alliantie vertegenwoordigt ImpactBuying de Nederlandse retail- en productiesector.

Voor meer informatie:
ImpactBuying
Wognumsebuurt 1
1817 BH Alkmaar
Tel.: +31 (0)72 5410390
[email protected]
impactbuying.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer