Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prijsdruk door supermarktketens herkenbaar Europa breed

Veranderende eetgewoonten remmen consumptie van artisjokken

Op Sardinië draait het artisjokkenseizoen inmiddels op volle toeren. De oogst van de rassen Spinoso, Tema en Romanesco is in volle gang. Volgens Salvatore Lotta, commercieel directeur van de coöperatie Agricola Campidanese, verloopt 2025/26 tot nu toe uitstekend. De afzet draait op recordniveau en het piekmoment in de productie is inmiddels bereikt.

© Agricola Campidanese OP © Agricola Campidanese OP

"We verzenden dagelijks tussen de 40.000 en 50.000 artisjokken", zegt Lotta. "Ze worden verpakt en geleverd aan supermarkten en groothandels, zowel in Italië als daarbuiten, onder andere in Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk. Het koudere novemberweer ten opzichte van vorig jaar vertraagt de groei iets, maar dat is commercieel gezien juist positief."

De markt is voorlopig goed gestemd. "Het aanbod is beperkt en de vraag is er, dus mensen kopen", legt Lotta uit. Dat is belangrijk, want de consumptie van artisjokken verloopt de laatste jaren stroef. Het is een product dat niet bovenaan het boodschappenlijstje staat, mede door veranderende eetgewoontes.

© Agricola Campidanese OP

Toch blijft de prijs aan de consumentenkant een heikel punt. Volgens Lotta ligt dat vooral aan het prijsbeleid van grote supermarktketens. "Telers kijken tegen hoge kosten aan, van teelt en gewasbescherming tot etiketten, verpakking en transport. Maar de supermarkten verhogen de prijzen met soms wel 110%. Dan wordt het eindproduct zo duur, dat consumenten afhaken of naar alternatieven grijpen. Soms laten ze zelfs groenten helemaal liggen."

© Agricola Campidanese OP

Om het enthousiasme voor artisjokken aan te wakkeren, houdt de coöperatie vast aan haar strategie met producten met toegevoegde waarde. Zo komt er opnieuw een speciale box op de markt met acht artisjokken, een zakje Sardijnse olijfolie (10 g) en 20 g bottarga. Deze combinatie van drie Sardijnse specialiteiten had vorig jaar al succes: er werden toen 100.000 dozen verkocht. Dit jaar mikt men op minstens 130.000. De verpakking is aantrekkelijk en praktisch, vooral voor wie artisjokken lastig vindt om te bereiden. De lijn wordt in december extra gepromoot via campagnes op tv.

Voor meer informatie:
Agricola Campidanese
Via Doria, 5
09098 Terralba (OR) – Italië
Tel: +39 (0)783 022959
[email protected]
lortodieleonora.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer