Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Klaas de Boer (KdB Advies) op Verscongres:

"Als retailers kritisch gaan kijken naar het assortiment, ontstaat er veel ruimte voor innovaties"

Tholen - Na een lange supermarktcarrière bij onder meer Superunie, Deen, Bijeen, Jumbo en Vomar is Klaas de Boer dit jaar voor zichzelf gestart als adviseur. Met KdB Advies richt hij zich zowel op de retail- als leverancierskant. De liefde voor het supermarktvak is hem letterlijk met de paplepel ingegoten. "Zowel mijn vader als moeder kwam uit een kruideniersgezin. Ik weet dus hoe het in de winkel werkt en hoe hard je moet werken om een paar centjes te verdienen", zo vertelde hij tijdens het Verscongres van EFMI in Putten.

Klaas gaf op het congres een presentatie over innovatie in de verssector. En die blijven veelal uit, was de constatering. "De groei in omzet is zeer beperkt. De afgelopen vijf jaar is zelfs 10% van het volume uit de markt verdwenen, terwijl het aantal meters aan schapruimte gemiddeld is toegenomen. Met de druk op het schap valt het dus wel mee."

© Izak Heijboer | AGF.nl

"Wel zien we de retailers op dit moment volop stoeien met hun winstgevendheid. Zo zet de foodretail volop in op private label, waarvan de kwaliteit veelal op het niveau van het A-merk zit. Je ziet de consument dan ook massaal switchen naar private label", aldus Klaas. Met name de afdekking van de prijzen van Lidl kost volgens de retailkenner heel veel marge. "Zo zien we dat Albert Heijn momenteel 2.000 prijsfavorieten in het assortiment heeft, waarmee men Lidl afdekt met een beperkte prijsafstand. Andere service-supers kunnen niet anders dan AH volgen op prijs. Maar Lidl heeft genoeg aan 23-24% brutowinstmarge om winst te maken, terwijl de servicesuper meer dan 30% marge nodig heeft."

"Je zou zeggen dat dit de noodzaak aangeeft om meer te innoveren", vervolgde Klaas. Hij weerlegde het bekende credo dat er geen ruimte zou zijn voor innovaties in het schap. "Maar liefst 2.000 private-labelartikelen stijgen in volume, terwijl de totale markt daalt." Hij hekelde het 'assortimentsfetisjisme' in de markt. "16 SKU's eiersalade, 21 SKU's humous, 45 SKU's grillworst; als retailers kritisch gaan kijken naar het assortiment, ontstaat er heel veel ruimte in het schap voor nieuwe producten. We zien echter dat innoveren als iets heel spannend wordt gezien. Er worden hele afdelingen voor opgericht, maar die lijken vooral bezig met optimalisatie om de kosten te verlagen."

Innovatiekracht van AH 'high level'
Met zijn rondje langs de retailers steekt de innovatie er bij Albert Heijn volgens Klaas met kop en schouders boven de rest uit. "De innovatiekracht van AH is echt high level, je bent niet te benijden als je een andere servicesupermarkt bent. Maar AH heeft ook de klant die op Italiaanse spekblokjes zit te wachten. Het aanbod schept de klant. Neem alleen al de 64 maaltijdpakketten; die groeien in dit tempo toch al snel door naar 1% van de totale omzet. Lidl doet aardig mee, zij het wat bescheidener. Jumbo zoekt vooral de bovenkant van de markt en bij de overige supermarkten zie ik weinig vernieuwingen."

Toch zijn er volgens De Boer wel meer mogelijkheden om te innoveren. Zo liet hij voorbeelden zien van Landwaart Culinair, Slagerij Chateau Briand, Viswinkel Kerkelanden en de ambachtelijke bakker Le Fournil. "Laat je inspireren", zo hield hij de retailers voor. Andere tips: zoek het niet te ver qua product, maar begin altijd dichtbij huis. Maak een sterk plan voor het eerste jaar; het topmanagement moet betrokken zijn. Zorg voor een obsessieve focus op succes in de hele organisatie en last but not least: calculeer afbreukrisico in, fouten maken mag in dit stadium nog.

Klik hier voor de fotoreportage van het Verscongres

Gerelateerde artikelen → Zie meer