Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw onderzoek van Valliance

Retail steekt miljoenen in AI, maar veel projecten leveren weinig op

Grote Nederlandse retailers investeren fors in kunstmatige intelligentie, maar het rendement blijft achter. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Valliance, uitgevoerd onder 119 grote retail- en FMCG-bedrijven.

Volgens het rapport geeft 77% van de organisaties jaarlijks meer dan €10 miljoen uit aan AI-projecten. Bij 24% loopt dat bedrag zelfs op tot boven de €50 miljoen. Toch haalt slechts 55% van de projecten de vooraf gestelde doelen. Daarnaast ziet 41% pas na zes maanden of langer resultaat.

Tegenvallende communicatie en gebrek aan vertrouwen
Vrijwel alle bedrijven (98%) schakelen externe consultants in, goed voor gemiddeld 21% van het totale AI-budget. Maar veel organisaties zijn kritisch over die samenwerking: 29% vindt de communicatie tegenvallen, 28% ziet te veel focus op technologie in plaats van bedrijfsresultaten en 27% noemt een gebrek aan vertrouwen.

Volgens Rad Parvin, medeoprichter van Valliance, laten de cijfers zien dat AI-projecten vaak verkeerd worden opgezet. "Het vertrouwen in AI is groot, maar het rendement blijft achter. Dat staat haaks op wat AI juist zou moeten opleveren: concrete bedrijfswaarde. De retailsector heeft behoefte aan projecten die vanaf dag één op resultaat worden gestuurd."

Geloof in nut van AI-technologie blijft groeien
Ondanks de moeizame implementatie blijft het geloof in de technologie groeien. 94% van de ondervraagde organisaties verwacht dat AI bedrijfswaarde kan leveren en bij 83% nam dat vertrouwen het afgelopen jaar toe. Ook zegt 46% bezig te zijn met opschaling van AI-initiatieven, terwijl 16% zichzelf al 'volwassen' noemt in het gebruik van AI.

Verbetering van de klantervaring is voor 45% van de retailers het belangrijkste doel van AI-toepassingen. Daarnaast worden omzetgroei (35%), productiviteit (34%) en innovatie (34%) vaak genoemd.

Onderzoek
Het onderzoek werd in oktober 2025 uitgevoerd door Sapio Research onder 1.000 besluitvormers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Binnen de retailsector namen 209 bedrijven deel.

Voor meer informatie:
Valliance
Tel: +31(0)707980215
[email protected]
valliance.ai

Gerelateerde artikelen → Zie meer