De retailsector staat voor stevige uitdagingen, ondanks het aantrekken van het consumentenvertrouwen. Volgens de nieuwe sectorprognose van ABN AMRO blijven stijgende kosten, personeelstekorten en toenemende concurrentie van onlineplatforms zwaar wegen op winkeliers.
Voor 2026 en 2027 verwacht de bank een consumptiegroei van respectievelijk 1 en 1,2 procent. De koopkracht en het consumentenvertrouwen verbeteren — in november steeg dat vertrouwen van -27 naar -21, de grootste toename in vier jaar. Toch blijft het bestedingspatroon voorzichtig.
Druk op fysieke winkels
De positie van fysieke winkels staat verder onder druk door de dominantie van grote onlineplatforms en prijsvechters als Shein en Temu. Online winkelen verschuift daarbij steeds meer naar een hybride model, waarbij winkels worden gebruikt voor advies, productbeschikbaarheid en retouren. Dat vraagt om investeringen in technologie, data-analyse en integratie van online en offline kanalen.
Kleinere retailers hebben moeite om deze investeringen op te brengen. Volgens ABN AMRO leidt dit tot meer franchiseaansluitingen en overnames door grotere ketens.
Automotive: omslag naar elektrisch
Ook in de autohandel en -reparatie spelen personeelstekorten en hoge kosten. De verschuiving naar elektrische voertuigen vraagt om andere vaardigheden van monteurs en extra investeringen. Hierdoor neemt de schaalvergroting toe: kleinere bedrijven worden regelmatig overgenomen door dealerholdings.
De sector kampt daarnaast met een stille opvolgingsgolf. Bijna een op de tien ondernemers in de detailhandel is 65-plus, in de autohandel zelfs ruim 12 procent. Uit een door ABN AMRO uitgevoerde enquête blijkt dat bijna 65 procent van de retailers binnen tien jaar wil stoppen. Ruim een kwart heeft nog geen opvolgingsplannen; 17 procent zoekt wel een opvolger maar heeft die nog niet gevonden.
Strategische overnames zijn populair
Familieoverdracht komt veel voor, maar ook overdracht aan werknemers of verkoop aan ketens. Strategische overnames zijn populair door de noodzaak tot schaalvergroting. Zo groeit herenmodezaak OFM mede door overnames van ondernemers zonder opvolger. CEO Arthur Feenstra zegt dat dit vaak ondernemers van rond de 60 jaar betreft die geen opvolger hebben.
Opvallend is dat 15 procent van de ondernemers overweegt het bedrijf te beëindigen, vooral in de non-food retail waar marges dun zijn en kosten hoog blijven.
Investeren blijft noodzakelijk
Digitalisering, omnichannelstrategieën en data-analyse blijven volgens de bank cruciaal om relevant te blijven. Daarnaast is het voor ondernemers belangrijk om tijdig opvolgingsplannen te maken. Kleinere retailers kunnen zich volgens ABN AMRO blijven onderscheiden via specialisatie, lokale verankering en goede service, waardoor zij ondanks consolidatie hun positie kunnen behouden.
Bron: ABN AMRO