Nederlandse huishoudens geven in de decembermaand gemiddeld 111 euro meer uit dan in de rest van het jaar. Dat blijkt uit een analyse van Hiiper, waarbij de uitgaven in december zijn vergeleken met het gemiddelde van de overige maanden. De extra bestedingen komen neer op ruim 1 miljard euro in totaal.
Bijna de helft van deze extra uitgaven gaat naar cadeaus. "De bestedingen bij warenhuizen, elektronicazaken, boeken etc. neemt met 33% toe, een toename van zo'n €50,74", meldt Hiiper. Ook persoonlijke verzorging speelt een rol: huishoudens geven 22% meer uit, oftewel bijna €11 extra, bij drogisterijen, beauty- en parfumzaken en kappers.
Huishoudens besten 10% meer aan eten en drinken
Supermarkten profiteren eveneens van de decemberstijging. Gemiddeld besteden huishoudens 10% meer aan eten en drinken voor thuis, wat neerkomt op ruim €45 per huishouden. Foodservice heeft hier deels last van; door sluitingen van restaurants met kerst lopen de uitgaven voor buitenshuis iets terug.
Hiiper geeft aan dat de analyse de Black Friday-week bewust buiten beschouwing liet, omdat deze periode een mix is van Sint- en Kerstaankopen en uitgestelde aankopen die bij de rest van het jaar horen.
Bron: Hiiper