Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gunther Uyttenhove, Colruyt:

"Alleen als Belgische sourcing niet voldoet, kijken we buiten de landsgrenzen"

Colruyt Group blijft sterk inzetten op Belgische sourcing en nauwe samenwerking met lokale landbouwers. Dat zegt Gunther Uyttenhove, directeur Farming en Fine Food, in een toelichting bij de strategische keuze van de retailer om het lokale aanbod verder te versterken. Onder het motto 'Hier gemaakt, hier gesmaakt' wil de groep het Belgische karakter van het assortiment benadrukken.

© Colruyt Group

Volgens Uyttenhove is de focus op lokaal een logisch gevolg van Colruyt Groups positie in de markt. "Eerst en vooral omdat we nog de enige Belgische retailer zijn. En daar zijn we trots op, net als op het vakmanschap waar de Belgische landbouw mee kan uitpakken", zegt hij.

Over 40 jaar nog Belgische landbouw
De retailer wil volgens hem niet alleen de huidige landbouwsector ondersteunen, maar ook zorgen voor toekomstbestendigheid: "We willen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en er samen met onze partners voor zorgen dat we over 30 à 40 jaar nog altijd Belgische landbouw hebben."

© Colruyt Group

Colruyt werkt samen met bijna 6.000 Belgische landbouwbedrijven. Wat lokaal beschikbaar is, wordt volgens de retailer in België aangekocht. Uyttenhove: "Alleen als Belgische sourcing niet voldoet om de vraag van onze klanten te vervullen, kijken we buiten de landsgrenzen." Zo komt 87% van de appelen en 95% van de peren van eigen bodem.

Innovatie, kwaliteit en duurzaamheid
Met zo'n 600 leveranciers gaat Colruyt Group een stap verder in langdurige partnerships rond innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. Die samenwerking biedt volgens Uyttenhove voordelen voor beide partijen, zeker gezien de toenemende weersuitdagingen: "Door de risico's te verdelen en een vaste afzetmarkt te bieden, geven we landbouwers een stuk zekerheid."

© Colruyt Group

Een voorbeeld daarvan is de samenwerking met Belgische appeltelers voor de variëteiten Coryphée en Magic Star. Deze exclusieve rassen zijn ontwikkeld op smaak, houdbaarheid en resistentie, en maken jaarronde Belgische appelen mogelijk.

Geen monopolie op landbouwgrond
Colruyt Group investeert daarnaast in eigen landbouwgrond, maar volgens Uyttenhove leidt dit soms tot misverstanden. De groep bezit zo'n 700 hectare verspreid over Vlaanderen en Wallonië, die gebruikt worden voor teelt, innovatie en biodiversiteit. "Maar laat het duidelijk zijn: Colruyt Group wil geen monopolie op landbouwgrond", benadrukt hij.

De retailer zet ook stappen in verticale integratie: 30% van de voedingsproducten van de eigen merken wordt intern verwerkt, zoals vlees, kaas en brood. "Door zelf te produceren hebben we de volledige controle over de kwaliteit, het verwerkingsproces, de traceerbaarheid en de prijs", aldus Uyttenhove.

Hangcultuurmosselen uit eigen zeeboerderij
Voorbeelden van eigen productie zijn de Belgische hangcultuurmosselen uit de zeeboerderij in de Noordzee en de eigen wijngaarden, waar druiven, vinificatie en botteling volledig door Colruyt zelf worden verzorgd. Uyttenhove ziet hierin ook een bredere rol voor de sector: Colruyt wil landbouwers inspireren en samen verder bouwen aan innovatie en verduurzaming. "Er ligt nog voldoende werk op de plank."

Bron: Colruyt Group

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer