Vertrouwen Britse retail keldert
Het vertrouwen onder Britse retailers is tot het laagste punt in zeventien jaar gezakt. Volgens het Britse ondernemersverbond CBI daalde de vertrouwensindex — die aangeeft hoe de verkopen zich verhouden tot dezelfde periode een jaar eerder — in oktober van -27 naar -32. Vooruitblikkend op november is de stemming iets minder somber: de verwachte verkoopindex stijgt van -39 naar -24.
Bron: reuters.com
Franse supermarkten onder nieuwe vlag
Auchan Retail gaat zijn supermarkten in Frankrijk voortaan als franchiseformule exploiteren onder de merknamen Intermarché en Netto. De operatie wordt uitgevoerd via een aparte juridische entiteit. Het plan betreft alle supermarkten op het Franse vasteland.
Bron: esmmagazine.com
VK: Aldi stunt opnieuw met kerstgroenten
In het Verenigd Koninkrijk pakt Aldi vlak voor de feestdagen uit met een opvallende actie: zes populaire kerstgroenten worden opnieuw voor slechts 8 pence (9 eurocent) per verpakking aangeboden. De actie, onderdeel van Aldi's jaarlijkse Super Six-promotie, loopt vanaf 18 december. Het aanbod bestaat uit witte aardappelen (2 kilo), wortelen (1 kilo), pastinaak (500 g), rode en witte kool (per stuk), spruitjes (500 g) en knolraap – elk voor 8 pence. Aldi benadrukt dat het werkt met vaste prijsafspraken met Britse telers, zodat zij het hele jaar door een eerlijke prijs krijgen, ongeacht het seizoen. Zo blijft de kwaliteit gewaarborgd en profiteren zowel klant als teler.
Bron: aldipresscentre.co.uk
VK: Enzo Wholesale sluit zich aan bij Unitas
De Noord-Londense groothandel Enzo Wholesale treedt vanaf januari 2026 toe tot Unitas Wholesale, een van de grootste inkooporganisaties van het Verenigd Koninkrijk. Met de ondersteuning, diensten en inkoopkracht van Unitas wil Enzo zijn omzet laten groeien van 40 naar 100 miljoen pond tegen eind 2027.
Bron: talkingretail.com
Snelle bezorging bij East of England Co-op
East of England Co-op lanceert opnieuw de bezorgdienst van Snappy Shopper in vijf van zijn foodwinkels. Hiermee wil de coöperatie inspelen op de behoefte aan meer flexibiliteit en toegankelijkheid voor klanten in de regio.
Bron: retailtechinnovationhub.com
Amazon onder vuur in Italiaanse fraudezaak
In Italië ligt Amazon onder een vergrootglas in een grootschalig onderzoek naar btw- en douanefraude. Volgens de autoriteiten fungeerde het platform als "Trojaans paard" voor Chinese goederen die het land binnenkwamen zonder btw of invoerrechten te betalen. De zaak richt zich op de importstructuren en mogelijke nalatigheid van Amazon in het controleren van zijn leveranciers.
Bron: retaildetail.eu