Auchan Retail en Intermarché kondigen een volgende stap aan in hun strategisch partnerschap, dat in 2024 van start ging. Het Franse concern wil zijn supermarkten in Frankrijk voortaan onder de vlag van Intermarché en Netto exploiteren via een franchisemodel.
© Tomasz Bidermann | Dreamstime
Daartoe zal Auchan Retail een nieuwe juridische entiteit oprichten die de exploitatie van de winkels op zich neemt. Volgens het persbericht vormt dit "een nieuwe vorm van samenwerking tussen twee grote Franse distributiebedrijven, die inkoopkracht, complementaire formaten en operationele prestaties combineert, ten gunste van de koopkracht van de consumenten."
Strategische heroriëntatie
De herstructurering van Auchan richt zich op zes strategische prioriteiten: het versterken van posities op belangrijke markten, het herbevestigen van prijscompetitiviteit, het herdenken van het hypermarktmodel, het optimaliseren van het productaanbod, het ontwikkelen van franchisemogelijkheden en het vergroten van operationele efficiëntie.
"In Frankrijk wordt deze transformatie concreet in een strategisch partnerschap met Intermarché", aldus het Franse supermarktconcern. Eerder resulteerde dit in de overname van Casino-winkels en de oprichting van een gezamenlijke inkoopcentrale, Aura Retail. Ook de deelname aan inkoopcentrales Epic en Everest en een recente overeenkomst voor Intermarché's deelname in mediabedrijf Valiuz versterken de samenwerking.
Innovatief franchisemodel
De geplande transformatie betreft alle supermarkten van Auchan in Frankrijk (met uitzondering van Corsica). Intermarché fungeert als franchisegever en zal, volgens het persbericht, "meer wendbaarheid en prestaties aan deze winkels bieden en vooral meer waarde voor klanten en meer perspectieven voor medewerkers."
Auchan Retail blijft volgens eigen zeggen een "multiformaat en wendbare speler, nu in staat om onder complementaire banners te opereren die leiders zijn in hun formaat." Voor supermarkten betekent dit een franchisemodel met Intermarché en Netto.
Voor hypermarkten blijft Auchan geloven in het concept: "Hypermarkten zijn geen model uit het verleden. Ze blijven de belangrijkste commerciële bestemming, bezocht door 89% van de Fransen voor hun boodschappen." De hypermarkten worden volgens Auchan verder getransformeerd naar een omnichannel-model met meer services en een onderscheidend aanbod van dagelijkse voedings- en niet-voedingsproducten.
Versterking van koopkracht
Het partnerschap tussen Auchan Retail en Intermarché heeft als gezamenlijke ambitie "een uniek model te bouwen dat inkoopkracht combineert met versterking van commerciële aantrekkelijkheid ten gunste van de koopkracht van de Fransen."
De transitie staat nog onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten en zou eind 2026 kunnen ingaan.
Bron: Auchan