Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoek: supermarkten hebben slechts een beperkte invloed op versprijzen

Supermarkten hebben slechts een beperkt effect op de prijzen die telers ontvangen voor hun verse producten. Dat meldt Distrifood op basis van het Handelsrapport van het Handelsverband Deutschland (HDE). Volgens HDE-baas Stefan Genth ontstaan de prijzen in complexe onderhandelingen tussen alle deelnemers in de keten en onder invloed van aanbod en vraag op de wereldmarkt, waardoor het idee dat supermarkten de prijzen drukken een mythe is.

Het rapport laat zien dat de Duitse levensmiddelenhandel slechts een deel van de productie van telers afneemt; veel verse producten gaan naar de export of worden door andere spelers verwerkt. Supermarkten spelen wel een belangrijke, maar geen dominante rol in de waardeketen, terwijl de verdiensten van telers sterk worden beïnvloed door andere partijen zoals grote agrarische bedrijven en wereldwijde marktschommelingen.

Bron: Distrifood en Handelsverband Deutschland

Gerelateerde artikelen → Zie meer