Ahold Delhaize, met formules als Albert Heijn, Delhaize en bol.com, wint terrein in Vlaanderen en haalt Colruyt voor het eerst in, meldt de Belgische krant De Standaard. Volgens de krant halen de Ahold Delhaize-formules de meeste weken een groter marktaandeel dan Colruyt, een trend die de machtsverhoudingen in de Belgische supermarktsector op scherp zet. In Franstalig België blijft Colruyt wel dominant, al vormt de opmars van Intermarché daar een groeiende uitdaging.
Colruyt kocht met de overname van Smatch en Match extra marktaandeel, maar ziet zijn kernwinkels al twee jaar terugvallen. Ondertussen drukken Albert Heijn met diepe kortingen en Delhaize met het budgetassortiment 'kleine leeuwtjes' op de prijsperceptie in de markt. De verzelfstandiging van de voormalige Delhaize-supermarkten blijkt commercieel succesvol, en de keten opent binnenkort acht nieuwe grote winkels via zelfstandigen, een expansie die onder het oude model niet mogelijk was.
Bron: De Standaard