Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Intermarché, Mercadona en Lidl UK groeien het hardst in 2025

Intermarché, Mercadona en Lidl UK zijn in 2025 de grote winnaars op de Europese retailmarkt. Dat blijkt uit een analyse van marktonderzoeksbureau NielsenIQ. Het onderzoek richt zich op de vijf grootste Europese landen: Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. In deze landen groeiden vijftien supermarktketens opvallend sterk binnen de voedingssector.

Spanje is goed vertegenwoordigd in de lijst. Naast Mercadona staan ook Lidl Spanje (plek 5), Consum (12) en Aldi Spanje (14) in de top 15. Verder zijn er vier spelers die marktaandeel wisten te winnen: de Franse partijen Intermarché, Système U, Auchan en het van origine Nederlandse Action. Vanuit het Verenigd Koninkrijk deden Lidl UK, Tesco, Marks & Spencer en Sainsbury's het goed. Italië leverde Selex en Lidl Italië, terwijl Duitsland vertegenwoordigd wordt door Rossmann.

Volgens Daniel Ducrocq, vicevoorzitter Retail bij NielsenIQ voor West-Europa, blijven discounters als Lidl en Aldi aantrekkelijk voor consumenten, ook in tijden van gecontroleerde inflatie. Hun scherpe prijzen blijven een doorslaggevend voordeel.

In Frankrijk is de winst vooral te danken aan meer winkelbezoek, al groeien ketens als Intermarché en Coopérative U juist dankzij de sterke prestaties van hun huismerken. Ducrocq merkt ook op dat de markt zich steeds verder concentreert: inmiddels is 79% van de verkoop van dagelijkse producten (FMCG) in handen van slechts vijf grote ketens.

Tot slot wijst hij erop dat supermarkten als Mercadona, Tesco en Marks & Spencer al jaren inzetten op hoogwaardige huismerken. Hun stijgende marktaandeel bevestigt dat deze strategie loont.

Bron: revistainforetail.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer