Intermarché, Mercadona en Lidl UK zijn in 2025 de grote winnaars op de Europese retailmarkt. Dat blijkt uit een analyse van marktonderzoeksbureau NielsenIQ. Het onderzoek richt zich op de vijf grootste Europese landen: Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. In deze landen groeiden vijftien supermarktketens opvallend sterk binnen de voedingssector.
Spanje is goed vertegenwoordigd in de lijst. Naast Mercadona staan ook Lidl Spanje (plek 5), Consum (12) en Aldi Spanje (14) in de top 15. Verder zijn er vier spelers die marktaandeel wisten te winnen: de Franse partijen Intermarché, Système U, Auchan en het van origine Nederlandse Action. Vanuit het Verenigd Koninkrijk deden Lidl UK, Tesco, Marks & Spencer en Sainsbury's het goed. Italië leverde Selex en Lidl Italië, terwijl Duitsland vertegenwoordigd wordt door Rossmann.
Volgens Daniel Ducrocq, vicevoorzitter Retail bij NielsenIQ voor West-Europa, blijven discounters als Lidl en Aldi aantrekkelijk voor consumenten, ook in tijden van gecontroleerde inflatie. Hun scherpe prijzen blijven een doorslaggevend voordeel.
In Frankrijk is de winst vooral te danken aan meer winkelbezoek, al groeien ketens als Intermarché en Coopérative U juist dankzij de sterke prestaties van hun huismerken. Ducrocq merkt ook op dat de markt zich steeds verder concentreert: inmiddels is 79% van de verkoop van dagelijkse producten (FMCG) in handen van slechts vijf grote ketens.
Tot slot wijst hij erop dat supermarkten als Mercadona, Tesco en Marks & Spencer al jaren inzetten op hoogwaardige huismerken. Hun stijgende marktaandeel bevestigt dat deze strategie loont.
Bron: revistainforetail.com