Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bimi’s marktpenetratie groeit in Europa

Nieuw Bimi-seizoen van start in Italië: merk wil snel marktaandeel winnen

De Italiaanse AGF-sector maakt zich op voor het tweede verkoopseizoen van Bimi®, een hybride die de koolcategorie binnen de supermarktketens een nieuwe impuls moet geven. Italië loopt nog wat achter op landen als Nederland, Duitsland, Noorwegen, Spanje, Denemarken, Zwitserland, Finland en Portugal, maar de introductiestrategie is erop gericht om snel marktaandeel te winnen.

De aftrap van het nieuwe seizoen vond plaats in Rome. Op 11 november 2025 werd in de residentie van de Finse ambassadeur het honderdjarige (postume) jubileum van fotografe Claire Aho gevierd. Aanwezig was ook Caroline Kenyon, oprichtster van de World Food Photography Awards, 's werelds belangrijkste podium voor foodfotografie, gesponsord door Bimi®. Later die avond presenteerden de managementteams van Sakata, Riverfrut en Cinana Vibes het nieuwe seizoen tijdens een diner in restaurant Mirabelle, waar Bimi in verschillende bereidingen werd geserveerd.

© Giancarlo Fabbri | AGF.nlGasten in de Finse ambassade in Rome

Smaak en veelzijdigheid
Het verhaal van deze hybride groente begon zo'n twintig jaar geleden. Bimi is een natuurlijke kruising tussen broccoli en Chinese kool, ontwikkeld door Sakata Seed Company in Japan. Het product smaakt milder dan traditionele broccoli en doet denken aan asperge: lange, malse stelen, volledig eetbaar van top tot teen.

© Giancarlo Fabbri | AGF.nl

Bimi is een veelzijdige groente die past bij de hedendaagse keuken. Salvo Garipoli van SG Marketing verwoordde het treffend: "Het lijkt op broccoli, maar het ís het niet. Het lijkt op asperge, maar het ís geen asperge. Bimi is… gewoon Bimi."

© Giancarlo Fabbri | AGF.nl

Door zijn voedingsprofiel wordt het product gezien als een superfood: laag in calorieën en vet, rijk aan vitamine A, C en foliumzuur, en een natuurlijke bron van kalium en mangaan. Alberto Alapont, verantwoordelijk voor de merkontwikkeling in Zuid-Europa, benadrukte: "Alle groente en fruit zijn superfoods, maar bij Bimi komt daar nog bij dat het ook echt lekker is."

© Giancarlo Fabbri | AGF.nlSalvo Garipoli

Groot voordeel voor consument en retailer: Bimi is een "nul-afval-groente". Alles kan worden gegeten. Schoonmaken is nauwelijks nodig, en de bereiding is snel – van grillen tot stomen of roosteren.

© Giancarlo Fabbri | AGF.nlAlberto Alapont

Teelt en distributie in Italië
In Italië is Cinana Vibes uit Cesena de exclusieve licentiehouder. Hoewel Bimi jaarrond beschikbaar is dankzij teeltlocaties in onder meer Kenia, Marokko, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, vindt de Italiaanse winterteelt (november–maart) vooral plaats in Calabrië. De regio staat bekend om haar geschikte bodem en lange oogstperiode. Voor de eerste leveringen van het seizoen wordt nog gebruikgemaakt van Spaanse productie.

© Giancarlo Fabbri | AGF.nl

Het seizoen 2024/25 was commercieel succesvol in Italië: de afzet verdubbelde en meerdere grote retailers stapten in. Dat succes voedt de ambities voor 2025/26, waarin Riverfruit de distributie ondersteunt. Onder andere Esselunga, Lidl, Eurospin, Coop Nord-Ovest en Coop Alleanza hebben het product opgenomen.

© Giancarlo Fabbri | AGF.nlLamberto Giovanardi (midden), met zijn zonen Luca en Matteo

De Italiaanse consument staat doorgaans wat huiverig tegenover nieuwe groentesoorten. Toch is Lamberto Giovanardi van Cinana optimistisch: "Italianen hebben een enorme gastronomische traditie. We moeten laten zien dat Bimi niet zomaar nieuw is, maar een andere manier van koken en eten mogelijk maakt. Je hoeft het alleen even te blancheren. Geen geurtjes in huis en niets belandt in de vuilnisbak."

© Giancarlo Fabbri | AGF.nl

De teelt vraagt om flinke aandacht: Bimi heeft uitgesproken temperatuurverschillen nodig – warm overdag, koel 's nachts – om goed te rijpen. De arbeidskosten zijn hoog: de oogst bepaalt de helft van de totale kosten. De stelen worden met de hand geoogst, in meerdere rondes, vergelijkbaar met asperges. Een plant levert tot 350 gram. Direct na het snijden begint de koelketen al op het veld: de geoogste stelen worden in kratten gelegd met ijslagen ertussen.

© Giancarlo Fabbri | AGF.nlAlberto Alapont en Lamberto Giovanardi

Communicatie en merkstrategie
Bimi werkt actief aan zijn positie als merk. Dit nieuwe seizoen zet het vooral in op sociale media en samenwerkingen met bekende influencers, die via Instagram laten zien hoe Bimi past bij moderne, snelle en smaakvolle keukenstijlen.

Het product is aantrekkelijk, makkelijk te bereiden en ideaal voor snelle, lichte of fusion-gerechten. In de pan, op de grill, gestoomd of uit de oven: Bimi blijft smakelijk en behoudt structuur. Bovendien sluit de groente scherp aan op de vraag naar duurzaamheid en nul voedselverspilling.

© Giancarlo Fabbri | AGF.nlEnkele culinaire creaties met Bimi als ingrediënt tijdens het diner in Mirabelle

De samenwerking met de World Food Photography Awards past precies in die positionering. Caroline Kenyon benadrukte de gedeelde waarden: "Het draait om kwaliteit, om voeding, om mensen verbinden via eten. Dit partnerschap is een natuurlijke match."

© Giancarlo Fabbri | AGF.nlCaroline Kenyon

Voor telers en handelaren biedt het hybride ras de kans om in te spelen op een groente die gezondheid, smaakbeleving en duurzaamheid combineert. Bimi is daarmee een betekenisvolle innovatie die de brassicacategorie nieuw leven inblaast.

Voor meer informatie: www.bimibroccoli.it

© Giancarlo Fabbri | AGF.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer