België: OKay Supermarkten introduceren Bon'Ap Shop-In-Shops
De Belgische supermarktketen Colruyt heeft laten weten dat vier voormalige Comarkt-filialen in Oost- en West-Vlaanderen heropend zullen worden als OKay-supermarkten, elk met een nieuwe Bon'Ap-sectie. Dit 'shop-in-shop' concept werd op 5 november gelanceerd in Machelen (Zulte). Voorheen bood de Comarkt in Machelen al een Buurtslagers toonbank, onderdeel van de Meat&More groep, waar Bon'Ap ook onder valt. De verdere uitrol vindt in december plaats in De Haan, gevolgd door Mariakerke en Wachtebeke in het voorjaar van 2026.
Bron: ESM Magazine
Ierland: Lidl Ierland opent eerste energieneutrale supermarkt in het land
De nieuwe winkel in Maynooth, Co. Kildare, belooft een baanbrekende stap richting energieonafhankelijkheid en maakt gebruik van geavanceerd design, duurzame energieopwekking en de meest innovatieve duurzaamheidsfuncties die ooit in een Lidl-winkel zijn toegepast.
Belangrijke kenmerken zijn onder meer: een 575 kWp zonnepanelen-installatie op het dak - 2,5 keer groter dan bij een standaard winkel, energieopslag op locatie (215 kWh) die de winkel tot zes uur van energie voorziet, een 40% lager energieverbruik ten opzichte van een standaardwinkel, en een 25% vermindering van de CO₂-voetafdruk door gebruik van duurzame bouwmaterialen. Er is aandacht voor duurzaam reizen, inclusief laadpunten voor elektrische voertuigen, e-bikes/scooters en ruimte voor bakfietsen. Het ontwerp heeft ook aandacht voor biodiversiteit met groene muren en regenwateropvangsystemen en heeft een BREEAM Outstanding certificering ontvangen.
Tim Ulbrich, COO van Lidl Ierland en Lidl Noord-Ierland, deelde in een LinkedIn-post: "Deze innovaties maken van Maynooth een levende proefomgeving voor de toekomst van duurzame retail in Ierland en heel Europa."
Bron: Retailtech Innovation Hub
Portugal: Mercadona sluit contract voor nieuwe supermarkt in Portugal
De Spaanse supermarktgigant Mercadona heeft een overeenkomst getekend voor de opening van een nieuwe winkel in HOP - Heart of Porto, een multifunctioneel project dat het stadscentrum nieuw leven moet inblazen. Mercadona stelt: "We zijn blij om deel uit te maken van HOP - Heart of Porto, een project dat zich onderscheidt door innovatie, duurzaamheid en integratie binnen het stedelijke landschap. Deze locatie is een belangrijke stap in onze groeistrategie, versterkt onze band met de stad en haar dynamiek, en biedt ons de kans om aanwezig te zijn in een van de meest vooraanstaande stedelijke omgevingen van het land."
Bron: The Portugal News
Spanje: Lidl versnelt zijn expansie in Spanje
Lidl verhoogt zijn tempo in Spanje met de opening van vijf nieuwe supermarkten in november, ondersteund door een investering van €25 miljoen. De vijf nieuwe winkels voegen bijna 7.000 m² winkelruimte toe en creëren meer dan 120 banen. De nieuwe winkels bevinden zich in: Navalcarnero (Madrid) en L'Hospitalet de Llobregat (Catalonië) - beide geopend op 7 november - gevolgd door Jaén, Alhaurín de la Torre en Salamanca.
Alle locaties zijn voorzien van een modern ontwerp, uitgebreide AGF-afdelingen en milieuvriendelijke voorzieningen zoals laadpalen voor elektrische voertuigen op enkele plekken. Deze reeks openingen maakt deel uit van Lidl's plan voor fiscaal jaar 2025 (1 maart 2025 - 28 februari 2026), dat voorziet in ongeveer 50 nieuwe winkels in heel Spanje, waarvan ongeveer 40 compleet nieuwe openingen, en de overige renovaties of uitbreidingen.
Bron: International Supermarket News
VS: Retailers ondersteunen voedselbanken tijdens overheidsstilstand
Verscheidene retailers zetten extra inspanningen in om gezinnen in hun regio's te ondersteunen die getroffen worden door de federale overheidsstilstand en de onzekerheid rondom SNAP-uitkeringen.
ShopRite en Wakefern Food Corp. hebben $1,25 miljoen aan voedsel en fondsen toegezegd aan voedselbanken in het noordoosten van de VS. Ondertussen doneert Brookshire Grocery Co. (BGC) $500.000 aan voedselbanken in het zuidwesten.
Bron: Progressive Grocer
VS: Oregon Grocery Outlets bieden 10% korting aan alle klanten
Enkele exploitanten van Grocery Outlet in Oregon breiden hun aanbod uit om hulpbehoevende klanten te ondersteunen, nadat een oorspronkelijke regeling in strijd bleek met overheidsregels. Verscheidene eigenaars van Grocery Outlet-winkels in het noordwesten van de Stille Oceaan waren van plan 10% korting te geven aan mensen die recht hebben op het Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP) nadat de SNAP-uitkeringen deze maand niet zijn uitbetaald, maar het Amerikaanse ministerie van Landbouw waarschuwde dat het niet toegestaan was om SNAP-ontvangers een speciale prijs aan te bieden.
"De oplossing is dat we iedereen die korting geven," zei Mike McGinty, eigenaar van de McMinnville (Oregon) Grocery Outlet, in een Facebook-video. Hij voegde eraan toe dat er "een addertje onder het gras" is. "We hebben hier een budget van $5.000 voor," zei hij. "Als je de korting niet nodig hebt, vraag er dan alsjeblieft niet om en neem het niet aan, omdat er maar een beperkt geldbedrag beschikbaar is."
Bron: Supermarket News
VS: Iconische supermarktketen in Florida sluit na 80 jaar onverwachts alle winkels
Een iconische Floridiaanse supermarktketen heeft na 80 jaar voorgoed de deuren gesloten. Een nazaat van de medeoprichters zei dat hij 'opgelucht' was dat de keten werd beëindigd. Hitchcock's Market, een keten in Noord-Florida die ooit meer dan 800 werknemers had en jaarlijks omstreeks 150 miljoen dollar opbracht, sloot eind oktober definitief zijn deuren. De door een familie gerunde retailer verkocht zijn laatste tien winkels - verspreid over kleine steden in het noorden van Centraal Florida - aan grotere concurrenten zoals Winn-Dixie en Bravo. "Het is verdrietig om de naam te zien verdwijnen," verklaarde Alan Hitchcock, zoon van een van de medeoprichters van de winkel, die de keten in 2008 verkocht.
Bron: Daily Mail
India: Carrefour neemt retailveteraan aan om Indiase markt op te bouwen
Carrefour heeft Saurabh Bansal aangesteld als hoofd merchandising om de lancering van de Franse retailer in India te leiden. Hiermee brengt Carrefour een ervaren kracht binnen die onlangs Spencer's Retail voor het eerst in 22 kwartalen winstgevend maakte.
Bansal, die in september bij Carrefour begon na twee jaar als uitvoerend directeur bij Spencer's, heeft de opdracht om Carrefour's activiteiten in India vanaf de grond op te bouwen. Zijn vertrek volgt enkele maanden nadat hij Spencer's naar EBITDA-winstgevendheid leidde in het derde kwartaal van het fiscale jaar 2024-25 - een mijlpaal die de noodlijdende retailer sinds begin 2019 niet meer heeft bereikt.
Bron: IndianTelevision.com