De Belgische minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit) laat de spectaculaire promotieactie '2+5 gratis' van supermarktketen Albert Heijn onderzoeken. Volgens VRT NWS, dat het nieuws bevestigde na berichtgeving in Het Belang van Limburg, heeft Beenders de Economische Inspectie opdracht gegeven na te gaan of alle regels rond kortingen correct zijn gevolgd. De actie leidde vorige week tot lege schappen, nadat klanten massaal insloegen op producten als wasmiddel, keukenrol en appelmoes.
De minister wil uitsluiten dat er sprake is van zogenoemde lokvogelpraktijken, waarbij winkels klanten lokken met aanbiedingen zonder voldoende voorraad. Beenders benadrukt dat kortingen welkom zijn, maar dat ze eerlijk moeten verlopen en de concurrentie niet mogen verstoren. Ook Buurtsuper.be, de federatie van zelfstandige supermarkten, waarschuwt voor de gevolgen van dergelijke stuntpromoties. "Gratis bestaat niet, er is altijd iemand die de prijs betaalt", zegt directeur Luc Ardies, die pleit voor wettelijke grenzen aan extreme kortingen, zoals in Frankrijk.
Bron: VRT