Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal van 2025 een omzet van €22,5 miljard geboekt, een stijging van 2,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij constante wisselkoersen zou de groei zelfs 6,1% zijn geweest, mede dankzij de recente overname van de Roemeense supermarktketen Profi.
De online verkopen namen zowel in Europa als in de Verenigde Staten fors toe met 9%, of 12% op constante wisselkoersen. De stijging werd onder meer gedreven door de sterke prestaties van online boodschappen en bol.com. De operationele winst kwam uit op €902 miljoen, met een marge van 4,1%.
Solide en flexibel bedrijfsmodel
Topman Frans Muller is dan ook tevreden: "Onze resultaten van het derde kwartaal laten zien dat ons bedrijfsmodel solide en flexibel is. De omzetgroei werd mede ondersteund door de overname van Profi en door vergelijkbare winkelverkopen, ondanks uitdagende marktomstandigheden. We hebben een gezonde marge van 4,1% gerealiseerd, iets hoger dan gepland."
De groei varieerde per regio. In de Verenigde Staten, goed voor ongeveer 60% van de omzet, stegen de verkopen met 1,9%. In Europa nam de omzet toe met 12,5%, inclusief de bijdrage van Profi. Drukkende factoren waren onder meer de sluiting van Stop & Shop-winkels in de VS en het stoppen van tabaksverkoop in Belgische winkels.
Stijgende inflatie, trage groei en overheidsmaatregelen
Muller: "In Europa steeg de omzet met 12,4% op constante wisselkoersen. Ondanks uitdagingen zoals stijgende inflatie, trage economische groei en overheidsmaatregelen, zetten onze merken zich in om deze omstandigheden het hoofd te bieden en hun concurrentiepositie te versterken."
Het bedrijf blijft investeren in innovatie en klantgerichtheid. Zo breiden de Europese merken hun assortiment van betaalbare 'Prijsfavoriet'-producten uit en richten ze zich op verse en kant-en-klare maaltijden. In de VS zijn alle merken aangesloten op het PRISM-platform, wat de snelheid en impact van omnichannel-innovaties moet vergroten.
Aandeleninkoopprogramma
Ahold Delhaize handhaaft de verwachtingen voor 2025, met een onderliggende operationele marge van circa 4%, een vrije kasstroom van minimaal €2,2 miljard en geplande investeringen van ongeveer €2,7 miljard. De verwachte groei van de winst per aandeel ligt op een gemiddeld tot hoge eencijferige procentuele groei. Het concern kondigde tevens een aandeleninkoopprogramma van €1 miljard aan, dat begin 2026 van start gaat.
Volgens Muller bieden de cijfers een solide basis voor de toekomst: "We hebben de flexibiliteit en de cultuur om kansen en risico's goed te benutten en zo blijvende waarde voor onze aandeelhouders en klanten te creëren."
Bron: Ahold Delhaize