De driejarige Europese campagne 'Europese paddenstoelen, verborgen parels' loopt ten einde. Volgens de organisatie achter de campagne was deze bewustmakingsactie in negen Europese landen een groot succes. In 2024 bereikte de campagne meer dan 51 miljoen mensen via pers en sociale media, met ruim 6,7 miljoen interacties. Dat is tien keer meer dan het jaar ervoor.
In Nederland werden meer dan 1,1 miljoen contacten gerealiseerd door een combinatie van mediapartnerships, persacties en samenwerkingen met influencers. Daarmee onderstreept Nederland zijn rol als pionier op het gebied van technologische innovatie, circulaire landbouw en duurzame voedseltransitie.
Meerdere prijzen
De campagne, die in 2023 werd gelanceerd en mede werd gefinancierd door de Europese Unie, won meerdere prijzen, waaronder op het Salud Festival en de Lovie Awards. In drie jaar tijd bereikte het initiatief meer dan 120 miljoen consumenten en bracht het 37 Europese influencers samen.
Nederland speelt een sleutelrol in de Europese paddenstoelensector. Met een jaarlijkse productie van ruim 235.000 ton behoort het land tot de grootste champignonproducenten ter wereld. Nederlandse telers investeren volop in robotisering, kunstmatige intelligentie en warmteterugwinningssystemen. Daarnaast is het gebruik van hernieuwbare energie en gerecycled substraat inmiddels de norm.
Gebruik van turf sterk verminderd
De sector weet bovendien het gebruik van turf in teelten sterk te verminderen en hergebruikt substraten als grondverbeteraar. Dankzij deze duurzame aanpak en historische expertise in compostering en hygiëne geldt Nederland als voorbeeld voor circulaire landbouw.
Ook sluit de productie goed aan bij de eiwittransitie. Paddenstoelen zijn voedzaam, rijk aan umami en een veelzijdig plantaardig alternatief voor vlees. De gemiddelde Nederlander eet inmiddels 1,8 kilo verse champignons per jaar, een cijfer dat naar verwachting verder zal stijgen door veranderende eetgewoonten en de groei van plantaardige voeding.
Centrale rol in voeding van morgen
"Deze campagne toonde het enorme potentieel van Europese paddenstoelen aan, met name van de Nederlandse sector, dat een prototype is van duurzaamheid en innovatie.", zegt Tom Van Wijk, woordvoerder van de campagne. "We zijn ervan overtuigd dat paddenstoelen een centrale rol zullen blijven spelen in de voeding van morgen."
De campagne werd gecoördineerd door GEPC Promo en had een budget van 5 miljoen euro, mede gefinancierd door de Europese Unie. Doel was om de voordelen van Europese paddenstoelen – duurzaamheid, voedingswaarde, toegankelijkheid en culinaire veelzijdigheid – onder de aandacht te brengen bij consumenten en professionals.
Voor meer informatie:
Europese paddenstoelen
europeanmushrooms.eu