Uit 19 tests van de afgelopen vijf jaar blijkt dat huismerken structureel beter presteren dan A-merken, meldt Distrifood op basis van gegevens van de Consumentenbond. In 58 procent van de gevallen scoort het huismerk het hoogst, terwijl het A-merk slechts in 37 procent van de tests de winnaar is. Vooral op smaak doen huismerken het opvallend goed: bij producten zoals ketchup, pizza margherita, tomatensoep en kwark komen zij in driekwart van de tests als lekkerst uit de bus.
Niet alleen voor de smaak, maar ook voor de portemonnee zijn huismerken gunstig. Zelfs wanneer consumenten A-merken in de aanbieding kopen, zijn huismerken vaak goedkoper. Daarnaast blijken huismerken vaker producten met keurmerken voor dierenwelzijn en milieu te voeren, terwijl A-merken op duurzaamheid soms achterblijven. Alleen op het gebied van gezondheid zijn A-merken en huismerken gemiddeld gelijkwaardig.
Bron: Distrifood