Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Delhaize lanceert hybride vleesproducten met toegevoegde groenten

Delhaize introduceert dit najaar een nieuw hybride productassortiment, waarin groenten een centrale rol spelen. De nieuwe producten combineren dierlijke en plantaardige ingrediënten, zoals courgette en boterbonen, en bevatten gemiddeld 30% minder vet dan hun traditionele tegenhangers, zo geeft de supermarktketen aan.

De eerste producten, waaronder gemengd gehakt, chipolata's, burgers, salami en kipfilet, verschijnen eind oktober in de rekken. In deze vleesproducten wordt een deel van het vlees vervangen door groenten en andere plantaardige ingrediënten. Volgens Delhaize is het doel om consumenten te helpen op een toegankelijke manier hun inname van plantaardige eiwitten te verhogen, zonder volledig afstand te nemen van vlees.© DelhaizeGroenten als brug naar duurzamer eetgedrag
De retailer ziet in hybride producten een manier om de consumptie van groenten en plantaardige ingrediënten verder te stimuleren, vooral bij flexitariërs. "Onze klanten zijn steeds meer bezig met duurzaamheid, gezondheid en smaak. Maar we merken ook dat er nog drempels bestaan, zoals de traditie van vlees in de Belgische keuken of vragen rond smaak en voedingswaarde. Met dit hybride assortiment bieden we een laagdrempelige oplossing: producten die vertrouwd smaken, maar met een kleinere ecologische impact en daarenboven ook 30% minder vet bevatten. We willen het leven van onze klanten makkelijker maken, op vlak van duurzaamheid en gezondheid, zonder in te boeten op de smaakbeleving", aldus Jonathan Hertog, VP Fresh and Sourcing.

De toegevoegde groenten dragen bij aan een lager vetgehalte en een kleinere ecologische voetafdruk. Onafhankelijk smaakonderzoek (Normec Testing) heeft de producten getest op smaak en textuur, waarbij de hybride varianten, zo stelt Delhaize, positief uit de bus kwamen.

Onderdeel van bredere eiwittransitie
De introductie van de hybride lijn maakt deel uit van Delhaize's bredere duurzaamheidsstrategie. De retailer streeft ernaar om tegen 2030 minstens 50% van het eiwitaanbod plantaardig te maken. Door het gebruik van groenten als ingrediënt in vleesproducten wil Delhaize zowel de milieu-impact verlagen als bijdragen aan een gezonder voedingspatroon.

Hoewel de markt voor volledig plantaardige vleesvervangers lijkt te stabiliseren, ziet Delhaize in hybride producten een kans om een breder publiek aan te spreken en stapsgewijs te laten wennen aan een eetpatroon met meer groenten en minder vlees.

Bron: Delhaize

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer