In aanloop naar de verkiezingen op woensdag 29 oktober, legt onderzoek van supermarktKOMPAS een mogelijke link bloot tussen de keuze voor een vaste supermarkt en de politieke voorkeur van klanten. Terwijl politieke partijen strijden om zetels in de Kamer, blijken Nederlandse consumenten onbewust nuances in hun stemgedrag te tonen bij de schappen van hun favoriete supermarkt. Met nog een ruime week te gaan, werpt deze peiling een blik op de relatie tussen consumenten- en stemgedrag.
Volgens supermarktKOMPAS komt de PVV landelijk als winnaar uit de bus. "Omgerekend koersen zij vooralsnog af op ongeveer het huidige zetelaantal.
GroenLinks-PvdA en vlak daarachter het CDA maken het podium van deze peiling compleet. Daarna valt er een klein gat en zitten een drietal partijen elkaar op de hielen, namelijk achtereenvolgens JA21, D66 en de VVD.
Vervolgens dan, o.b.v. deze meting, nog zo'n 10 partijen met kansen op zetels. Kijkend naar deze supermarktKOMPAS peiling moet NSC wel vrezen of zij in de Kamer kunnen blijven. Daarentegen lijkt het er op dat 50plus terug gaat keren.
Zoals je wellicht grotendeels zou verwachten (o.a. vanuit ligging/regio/profielen/etc.), maar enkele voorbeelden van uitkomsten:
-> Met name onder de vaste klanten van de landelijke prijsformules/discounters scoort de PVV relatief nog hoger.
-> VVD-stemmers lijken relatief gezien iets minder vaak vaste klant te zijn bij de landelijke prijsformules/discounters.
-> PLUS heeft relatief een grote groep vaste klanten die aangeeft op het CDA te gaan stemmen.
-> Hoogvliet kent relatief veel vaste klanten die zeggen op JA21 te gaan stemmen.
-> Mensen die aangeven op GroenLinks-PvdA te gaan stemmen, zijn relatief iets oververtegenwoordigd als vaste klant bij Albert Heijn; dit geldt ook voor Partij voor de Dieren."
Het onderzoek laat tevens zien dat er nog veel kan veranderen voor de aankomende verkiezingsdag, aangezien een kwart van de supermarktklanten nog zweeft en 9% niet wilde onthullen op wie zij van plan zijn te stemmen.
Met nog minder dan twee weken te gaan, blijft het spannend hoe deze uitkomsten zich zullen vertalen naar de uitslagen op 29 oktober. De supermarktKOMPAS-peiling biedt hiermee niet slechts een momentopname van politieke voorkeuren, maar weerspiegelt ook de dynamiek en diversiteit onder de Nederlandse kiezers.
Voor meer informatie
Marco Maatman
supermarktKOMPAS
Tel.: +31 6 53 80 51 64
[email protected]
www.supermarktkompas.nl