Het appelassortiment op de Duitse markt kende verdere diversificatie en werd versterkt door een bredere levering. In het binnenlandse aanbod waren Elstar, Boskoop en Jonagold leidend. Daarnaast groeide de aanwezigheid van Braeburn en Rubinette, terwijl ook de betekenis van Pinova en Gala toenam.
Vanuit Italië kwamen vooral Golden Delicious en Royal Gala. Leveringen uit Frankrijk, Nederland en Polen vulden het Europese aanbod aan, zij het zonder een doorslaggevende invloed. De eerste Franse Jazz verrijkte op diverse plaatsen het assortiment.
© BLE
Het herfstweer bood een vriendelijke vraag. Door de grotere beschikbaarheid konden retailers echter niet om algehele kortingen heen. Overzeese import verloor aan importantie: ook al lieten Chileense, Nieuw-Zeelandse en Zuid-Afrikaanse producten kwalitatief niets te wensen over, gingen hun verkopen soms traag vanwege de versterkte Europese concurrentie.
Klik hier om direct naar het volledige markt- en prijsrapport te gaan.
Peren
De leveringen waren overvloediger: het aanbod bestond vooral uit Italiaanse, Nederlandse, Turkse en binnenlandse producten. De aanwezigheid van Abate Fetel en Williams Christ onder de Italiaanse leveringen nam licht toe. De Turkse Deveci won marktaandeel en vulde Santa Maria van dezelfde herkomst aan.
Druiven
Italiaanse producten domineerden zichtbaar de markt. Naast Italia, Red Globe en Michele Palieri waren Crimson Seedless en diverse Arra- en IFG-variëteiten aanzienlijk aanwezig. De Turkse Sultana werd geflankeerd door Crimson Seedless.
Citroenen
Zuid-Afrikaans fruit domineerde, waarna Spaans fruit volgde. Invoer uit Argentinië, Chili en Uruguay maakte het assortiment compleet. Hoewel de Spaanse leveringen toenamen, bleven ze een ondergeschikte rol spelen.
Bananen
Vraag en aanbod kwamen voldoende overeen, waardoor handelaren zelden reden hadden hun vroege eisen aan te passen. Alleen in Frankfurt moesten klanten op vrijdag wat meer uitgeven voor derde merken.
Bloemkolen
Het binnenlandse aanbod overheerste, maar overtuigde niet altijd qua kwaliteit, wat meermaals tot grotere prijsverschillen leidde. In Hamburg was de beschikbaarheid van binnenlands product beperkt, waardoor meer Belgische producten moesten worden ingekocht.
Sla
Binnenlandse ijsbergsla voldeed op sommige plaatsen niet aan de kwaliteitseisen en werd daarom selectief van de lijst gehaald. Nederlandse en Spaanse producten waren aantrekkelijker wat kwaliteit betreft; Spaanse werden nu ook in Frankfurt in verpakkingen van 10 stuks aangeboden.
Komkommers
Terwijl de aanwezigheid van Spaanse producten toenam, verloren de voorheen dominante binnenlandse producten aan belang. Ook het belang van Nederlandse en Belgische producten verminderde: het Centraal-Europese seizoen ging zijn laatste fase in.
Tomaten
Het aanbod uit Nederland en België bleef dominant. Marokkaanse import intensiveerde vooral binnen het cherrytomatensegment. Italië droeg vooral bij met cherrytomaten. Poolse, Turkse, Kroatische en Spaanse producten maakten het geheel compleet.
Paprika
Het seizoen voor Nederlandse en Belgische producten liep ten einde. De beschikbaarheid was beperkt. Daarentegen kwam het Spaanse seizoen in een stroomversnelling: op enkele plaatsen speelden ze al een prominente rol. Het toegenomen aanbod resulteerde in kortingen door het hele assortiment.
Bron: BLE