Voor sommige producten en markten is transport per schip niet langer de eerste keuze. Steeds vaker kiezen bedrijven voor luchtvracht, ondanks de hogere kosten en complexere logistiek. Tegelijkertijd groeit de vraag naar de zogenoemde convenienceproducten, zoals voorgesneden groenten en fruit, flink door, ondanks het hogere prijskaartje.
Bij het Spaanse Teppimer zien ze beide trends terug. "We zijn ooit begonnen met export naar de Malediven, een logistiek uitdagende markt. Sindsdien hebben we ons gespecialiseerd in gemengde pallets", vertelt directeur Mercedes Díaz. "We stemmen alles af op maat: houdbaarheid, temperatuur, verpakking. Het is precisiewerk. Eigenlijk maken we per klant een 'pak op maat', vaak met het risico van de dure luchtvracht. Toch zijn we trots dat we dezelfde snelheid en kwaliteit leveren aan klanten wereldwijd als aan het Ritz in Madrid."
© Teppimer
De best lopende producten zijn tomaten en zachtfruit, maar elke regio heeft z'n voorkeur. "In het Midden-Oosten en het VK zijn steenfruit, zachtfruit en bladgroenten populair. In Europa vooral steenfruit, meloenen, tomaten en verschillende groenten", zegt Yeray Rodríguez, medezaakvoerder.
De vraag naar voorgesneden producten groeit explosief. "Door de hoge loonkosten kiezen supermarkten, grootkeukens en cateringbedrijven steeds vaker voor gemak", legt Rodríguez uit. "In drie jaar tijd zijn we uit ons jasje gegroeid. We breiden onze productieruimte uit om aan de stijgende vraag te voldoen. De kwaliteit is niet te vergelijken met verse, hele vruchten, maar de consument wil gemak. Vooral bij ananas, mango, kokos en fruitsalades."
© Teppimer
Teppimer verwerkt jaarlijks zo'n 22 miljoen kilo aan groenten en fruit, waarvan wekelijks 50 pallets via luchtvracht vertrekken. De omzet ligt rond de €18 miljoen, waarvan een vijfde uit convenienceproducten komt. "Vorig jaar groeiden we bijna 30%. Ons doel is om binnen vijf jaar €50 miljoen omzet te halen. Daar werken we hard aan", aldus Rodríguez.
Vooral de export over de weg en door de lucht is in opmars. Transport over zee wordt minder aantrekkelijk. "Scheepvaart is niet meer zo betrouwbaar als vroeger. Een paar dagen vertraging kan het verschil maken tussen winst en verlies. Voor onze kant-en-klare producten is zeetransport sowieso geen optie, gezien de strenge eisen aan temperatuurbeheersing en de beperkte houdbaarheid."
© Teppimer
Teppimer begon 51 jaar geleden als leverancier van het Ritz Hotel in Madrid. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale speler, actief in horeca, evenementen en de export van vers en voorgesneden groenten en fruit.
© Teppimer
Voor meer informatie:
Mercedes Díaz en Yeray Rodríguez
Teppimer
Tel: +34 616 42 68 94 (Spanje)
[email protected]
[email protected]
https://www.teppimer.es